Artikkelen er over eitt år gammal, og innhaldet kan vere utdatert.

I morgen onsdag starter vi med manuell dirigering gjennom Prestegårdskrysset i Løten. Rundkjøringen skal klargjøres for asfalt.

Rundkjøringen i Prestegårdskrysset nærmer seg ferdig. I neste uke kommer asfalten. Fra onsdag denne uken vil det manuell dirigering gjennom rundkjøringen. Alle massene som er brukt i omkjøringstraséen skal fjernes før asfalten kan legges.
Rundkjøringen i Prestegårdskrysset nærmer seg ferdig. I neste uke kommer asfalten. Fra onsdag denne uken vil det manuell dirigering gjennom rundkjøringen. Alle massene som er brukt i omkjøringstraséen skal fjernes før asfalten kan legges. Foto: Erik Larsstuen

Siden i høst har det pågått arbeider med rundkjøringen i Prestegårdskrysset. Rundkjøringen fikk en for stor helling som nå er jevnet ut.

– Rundkjøringen begynner å nærme seg ferdig, begge ringene er ferdig steinsatt og vi jobber nå med å legge på plass jorda i sentraløya. Den siste finpussen gjøres til våren når telen har gått, sier byggeleder i Statens vegvesen, Brede Løvlien.

John Morten Kristiansen er maskinfører hos Dobloug entreprenør AS. Han gjør de siste arbeidene i rundkjøringen før den er klar for asfaltering i neste uke. Her står han sammen med Statens vegvesens byggeleder, Brede Løvlien (t.h.)
John Morten Kristiansen er maskinfører hos Dobloug entreprenør AS. Han gjør de siste arbeidene i rundkjøringen før den er klar for asfaltering i neste uke. Her står han sammen med Statens vegvesens byggeleder, Brede Løvlien (t.h.) Foto: Erik Larsstuen

– Jeg legger nå på jorda i sentraløya. Etter det skal jeg fjerne alle massene som er brukt i forbindelse med den midlertidige omkjøringen. Jeg skal gjøre meg ferdig denne uken før asfalten kommer i neste uke sier John Morten Kristiansen som er maskinfører hos Dobloug entreprenør AS.

Prosjektleder Karl Magnus Dobloug i Dobloug entreprenør AS opplyser at de starter manuell dirigering fra i morgen av.

– Krysset vil være åpent for trafikk mens arbeidene pågår, men vi må bruke manuell dirigering. Trafikantene må påregne stopp i trafikken og redusert framkommelighet mens arbeidene pågår. Den starter vi opp med i morgen da vi begynner å fjerne massene som er brukt i den midlertidige omkjøringen. Disse massene blir fjernet i løpet av uka. I neste uke skal vi asfaltere, sier Karl Magnus Dobloug.

– Er værgudene med oss og det ikke blir for kaldt vil arbeidet gå greit. For mange minus kan skape utfordringer både for utstyret vi bruker og for asfalten sier anleggsleder, Bjørn Thingstad i Dobloug entreprenør AS.

John Morten Kristiansen i Dobloug entreprenør AS forteller at massene de står på er gammel freseasfalt. Denne skal fjernes i løpet av uka før ny rykende fersk asfalt skal legges til uka igjen.
Byggelder Brede Løvlien i Vegvesenet til venstre i bildet.
John Morten Kristiansen i Dobloug entreprenør AS forteller at massene de står på er gammel freseasfalt. Denne skal fjernes i løpet av uka før ny rykende fersk asfalt skal legges til uka igjen. Byggelder Brede Løvlien i Vegvesenet til venstre i bildet. Foto: Erik Larsstuen
Aktuelt for fylke: Innlandet