Bilen var konstruert av industrimannen og bilpioneren Clarin Mustad fra Gjøvik, dels for å presentere nye konstruksjonsideer, dels for å frakte hans store familie på turer i inn- og utland.

 

Mustad-familien på tur i Giganten etter hovedombyggingen i 1927. (Foto fra familiealbum)Mustad-familien på tur i Giganten etter hovedombyggingen i 1927. (Foto fra familiealbum)

 

13. februar kommer tre av Clarin Mustads barnebarn til museet for å ta bilen i øyesyn der den nå står, og for å fortelle det de husker om bestefaren og bilen. Norsk vegmuseum inviterer alle bilhistorieinteresserte til et åpent møte kl 18. Arrangementet er gratis. Det blir også anledning til å se bilen.

 

Axel Mustad, Anne Løvenskiold og Hans Clarin Mustad er barnebarn av bilbyggeren. (Foto: H. Aurlien)Axel Mustad, Anne Løvenskiold og Hans Clarin Mustad er barnebarn av bilbyggeren. (Foto: H. Aurlien)

 

Giganten er en av fire norske bilkonstruksjoner som ble hedret med en frimerkeserie utgitt i høst. Den står nå lagret på Norsk vegmuseum ved Hunderfossen, og skal inn i det nye utstillingsbygget som tas i bruk sommeren 2019.

- Opp gjennom historien har det blitt gjort mange forsøk på å komme i gang med bilproduksjon i Norge. Giganten ble bare laget i ett eksemplar, men vi vet nå at Mustadfamilien seriøst vurderte å starte bilproduksjon for rundt 100 år siden, da selskapet hadde fabrikker i alle europeiske land, sier museumsdirektør Geir Atle Stormbringer.

Tidlig ute

Clarin Mustad var 14 år da verdens første bil, en Benz, ble vist frem i Tyskland i 1885. Han var teknisk begavet, fjerde generasjon Mustad fra Gjøvik, og ble tidlig sendt til Frankrike for å lede familiekonsernets metallvarefabrikk i byen Duclair.

I 1902 kjøpte han sin første bil, og i 1906 reiste han til Norge og kjørte bil fra Kristiansand til Kristiania. Han fant ut at biler trengte en enklere start enn sveiv, og oppfant en selvstarter som rett etter ble oppfunnet på ny i USA. I 1909 konstruerte han en sleideventilmotor, en konstruksjon han solgte til Renault. Denne motoren ble produsert i stort antall men ble ikke en kommersiell suksess.

Mustad lanserte stadig nye ideer innen bilkonstruksjon, men fikk ikke brødrene med på forslaget om å starte en egen bilfabrikk. 

Avansert

I 1917 var det klart for at Clarin Mustad skulle vende hjem til Norge. Han konstruerte da en bil med plass til familien med åtte barn. Den hadde seks hjul, trekk og bremser på alle fire bakhjulene og sving på de to fremste bakhjulene. Dekkenes holdbarhet var et stort problem på den tiden, og derfor ville Mustad fordele belastningen på mange hjul. Han ville også teste ut kraftoverføringsløsninger som var svært avanserte for tiden, og som brukes på mange lastebiler i dag.

Alle deler bortsett fra gearkasse, radiator og elektrisk opplegg skal være laget i Norge. Chassiset ble bygd i verkstedet til Mustad & Søn i Kristiania, og karosseriet hos O. Sørensens Værksteder. Fem år senere ble bilen utstilt på Salonen i Paris, der den vakte oppsikt og ble omtalt i fagpresse over hele verden.

I 1927 ble bilen bygd om, og det ble satt inn en 7-liters seks-sylindret motor og ny girkasse. Karosseriet ble ombygd slik at det ble plass til 12 personer. Bilen fikk bremser også på framhjulene, og et omfattende hydraulikkanlegg som kunne jekke opp bilen for hjulskift. Trolig ble karosseriet bygd om igjen på et senere tidspunkt. Opprinnelig var den åpen, men ble utstyrt med en «hardtop» vinterstid. Slik var den også etter ombyggingen i 1927, men i dag er bilen innelukket. Bilen ble sist brukt under evakueringen av Oslo i april 1940

 

Giganten med det opprinnelige karosseriet fra 1917 (Foto fra familiealbum)Giganten med det opprinnelige karosseriet fra 1917 (Foto fra familiealbum)

 

Clarin Mustad døde i 1948. 12 år senere ga familien bilen til Teknisk museum med forutsetning om at den skulle vises frem. I mange år sto den lagret på Bygdøy, men i 1983 ble den lånt ut til Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer. Etter at museet ble nedlagt har den stått lagret på Norsk vegmuseum, hvor den fra neste år skal vises frem på ny.

 

Giganten slik den nå står lagret i Norsk vegmuseums arkiv (Foto: Ole A Flatmark)Giganten slik den nå står lagret i Norsk vegmuseums arkiv (Foto: Ole A Flatmark)

 

 

Giganten er en av fire norskbygde biler som har fått spesiell omtale i en artikkel i Norsk vegmuseums årbok for 2017.