På Statens vegvesens «Din side» vil du etter hvert få tilgang til flere tjenester på nett. I dag kan du sjekke dine kjøretøyopplysninger og bestille nytt vognkort.

– Vi skal være en brukervennlig etat som imøtekommer kjøretøyeieres behov, sier Heidi Øwre  i Statens vegvesen. – 45 000 nordmenn mister hvert år vognkortet sitt. Nå har vi gjort det enkelt å få ordnet nytt.

Tap av vognkort er den første selvbetjeningsløsningen som lanseres under Din side. Snart kommer også «Ditt førerkort» og muligheten til å levere salgsmelding på nett.  

Midlertidig vognkort

Hvis du har meldt tap av vognkort for et kjøretøy du skal fortsette å bruke, kan du også laste ned et midlertidig vognkort.

– Skal du bruke bilen etter at du har meldt tapet, er det viktig at du skriver ut og tar med det midlertidige vognkortet når du bruker kjøretøyet, sier Øwre. – Vognkortet er beviset på at du eier og kan bruke kjøretøyet og inneholder alle de tekniske kravene.

Det nye vognkortet vil du få i posten i løpet av én uke.
Kun registrert eier av kjøretøyet kan melde tap. Er det er lagt inn salgsmelding kan tjenesten derfor ikke benyttes før kjøretøyet er omregistrert til ny eier.

Dine kjøretøy

Når du er logget inn, kan du også sjekke hvilke kjøretøy som er registrert på ditt personnummer. «Dine kjøretøy» gir deg også opplysninger om kjøretøyene, slik som forsikringsselskap og når neste frist er for EU-kontroll.

Sikker innlogging

Løsningen krever innlogging via ID-porten som er en sikker innloggingsløsning til offentlige tjenester driftet av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi). ID-porten støtter blant annet Min-ID og Bank-ID og er den samme du bruker når du for eksempel leverer selvangivelsen på nett.