-Det er mange små ting som kan ta oppmerksomheten vekk fra selve bilkjøringen. Det er summen av alle de små oppmerksomhetstyvene, som gjør uoppmerksomhet til et stort sikkerhetsproblem i trafikken. Vær den bilisten du selv ønsker å møte i sommertrafikken, oppfordrer Rita Aarvold i Statens vegvesen.

Takk for oppmerksomheten-bannerTakk for oppmerksomheten-banner

Er du en av dem som kan multitaske?

Hva gjør du når du kjører bil, bortsett fra å kjøre? Ferske tall fra Statens vegvesen viser at vi gjennomgående har større aksept for å selv spise, snakke og stille inn GPS, radio og musikk, enn vi har for at medtrafikantene gjør det samme.

Så mange som 4 av 10 har heller ikke tillit til at andre trafikanter er tilstrekkelig oppmerksomme.

-Vi mennesker har evnen til å ha flere tanker i hodet samtidig, og gjøre raske skifter. Men vi har bare én pott med oppmerksomhet. De du møter på veien fortjener at du har din hele og fulle oppmerksomhet rettet mot nettopp bilkjøringen, sier Aarvold.

De yngste i alderen 18-29 år later til å synes det er helt greit å gjøre andre ting bak rattet, både for sin egen og andres del. For de over 60, er det nær sagt nulltoleranse for sideaktiviteter som spiser av oppmerksomhetspotten.

Flere studier har vist at vi ofte overvurderer egne evner til å multitaske. Vi tror jevnt over at vi er bedre enn gjennomsnittet, både til bilkjøring og andre ting. Men i praksis er vi stort sett helt på snittet!

En hel fotballbane i blinde

Uoppmerksomhet bak rattet handler om mye mer enn bruk av mobiltelefon, og det er summen av alle de små oppmerksomhetstyvene som gjør uoppmerksomhet bak rattet så farlig. Mens du lar blikket, tankene eller hendene vandre, kan du rekke å kjøre over en hel fotballbane – nær sagt i «blinde».

-I trafikken teller hvert sekund. Et øyeblikks uoppmerksomhet kan være forskjellen på liv og død. Så brutalt er det faktisk, sier Aarvold.

8 av 10 tror at de fleste som er ute og kjører, ser bort fra veien og trafikken en kort stund.

Å ta blikket bort fra veien gir størst risiko for en alvorlig ulykke. 3 av 10 dødsulykker skjer på grunn av uoppmerksomhet. To korte sekunder ser ut til å være en kritisk grense, før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig. Mye av det vi gjør bak rattet, tar også mer enn to sekunder.

Planlegg bilturen i sommer!

Juli er feriemåneden med stor F, og for mange går ferden i bil – time etter time, langs fjorder, gjennom dalstrøk og over fjell. Ofte er dere mange i bilen, med hver sine ønsker og behov.

Mange er oppmerksomme, men ikke alle og ikke alltid. Statens vegvesen ønsker at bilistene skal reflektere over hvor de har sin oppmerksomhet når de kjører.

-Sørg for å luke vekk så mange oppmerksomhetstyver som mulig, før dere kjører! Start mette og uthvilte, og hjelp hverandre underveis på turen. La sidemannen ta seg av radioen, kartlesingen og barna. Og ta pauser underveis, det er både hyggelig og nødvendig, oppfordrer Aarvold.

Facebook: Takk for oppmerksomheten

***

Kontaktpersoner:

Prosjektleder Rita Helen Aarvold, Statens vegvesen Vegdirektoratet Telefon: 909 46 474

Kommunikasjonsrådgiver Ingunn Haavi Finstad, Statens vegvesen Vegdirektoratet Telefon: 922 01 843

***

Tenk, gjør, kjør! Tips til bilturen:

  • Sørg for å spise før dere kjører. Ingen er tjent med en biltur med lavt blodsukker 
  • Still inn riktig radiokanal eller musikkliste 
  • Still inn GPS-en med riktig adresse 
  • Legg bort telefonen. Koble den til bluetooth-anlegget før du kjører. Sett den eventuelt i «ikke forstyrr»-modus 
  • Ha det du trenger under kjøreturen lett tilgjengelig 
  • Sørg for at barna har det de trenger for en behagelig kjøretur 
  • Er dere flere i bilen, så hjelp hverandre 
  • Ta pauser underveis

Mange former for uoppmerksomhet:

  • Bli forstyrret av passasjerer 
  • Betjene radio og musikk 
  • Spise og drikke 
  • Barbere og sminke seg 
  • Bruke kart og andre navigasjonssystemer 
  • Bruke mobil

Ferske tall om oppmerksomhet i trafikken: 

  • Vi har gjennomgående større aksept for å selv spise, snakke og stille inn GPS, radio og musikk, enn vi har for at medtrafikantene gjør det samme 
  • Greit å spise og drikke: Jeg: 39 prosent, andre: 36 prosent
  • Greit å snakke med passasjer: Jeg: 89 prosent, andre: 83 prosent
  • Greit å snakke i håndfri telefon: Jeg: 69 prosent, andre: 63 prosent
  • Greit å justere radio eller annet utstyr i bilen: Jeg: 49 prosent, andre: 40 prosent 
  • Greit å søke reiserute eller bestemmelsessted på GPS/mobil: Jeg: 19 prosent, andre: 15 prosent

 

  • Aldersforskjeller – de yngste har større aksept for sideaktiviteter under bilkjøring 
  • De yngste i alderen 18-29 år mener gjennomgående det er helt greit å gjøre andre ting bak rattet, både for sin egen og andres del 
  • For de over 60, er det nær sagt nulltoleranse for sideaktiviteter som spiser av oppmerksomhetspotten

 

  • Ikke tillit til medtrafikanter: 39,9 prosent er helt uenig / uenig i at de har tillit til at andre trafikanter er tilstrekkelig oppmerksomme

 

  • Blikket bort: 81,5 prosent er enig / helt enig i at de fleste som er ute og kjører ser bort fra veien og trafikken en kort stund 
  • Blikket bort fra veien gir aller størst risiko 
  • 2 sekunder ser ut til å være en kritisk grense for hvor lenge man kan ta blikket bort sammenhengende før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig. 
  • Med blikket bort i kun 2 sekunder, kan du tilbakelegge en lang strekning i «blinde»

Kilde: TØI og Wavemaker, 2018

Dette sier loven

Oppmerksomhetskravet er nedfelt i Vegtrafikklovens § 3 og rammer alle former for uoppmerksomhet – uansett årsak:

§ 3.Grunnregler for trafikk: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Les om mobilforskriften her