– Årsaken til at vi gjør denne endringen er at vi ser at det er uforholdsmessig dyrt for publikum å ringe til et femsifret spesialnummer. Vi ønsker ikke at det skal være dyrere å ringe til oss enn til en hvilken som helst annen fasttelefon, sier avdelingsdirektør Bente Karin Trana i Statens vegvesen.

Bruk selvbetjeningsløsningene våre

Statens vegvesen har de siste årene utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger

– Vi ser at mange av henvendelsene på telefon gjelder tjenester som brukeren selv kan utføre i våre digitale løsninger. Derfor oppfordrer vi alle til først å gå inn på vegvesen.no og sjekke om tjenesten kan løses kjapt og effektivt digitalt. Det blir billigere å ringe oss på det det nye nummeret, men det er enda billigere å bruke selvbetjeningsløsningene våre, sier Trana.

På vegvesen.no kan du blant annet levere salgsmelding og betale omregistreringsavgiften, sjekke kjøretøyopplysninger, søke om førerkort og bestille time til oppkjøring og mye mer. Digitale selvbetjeningsløsninger er mer effektivt både for brukeren og for Statens vegvesen.

Det tidligere telefonnummeret, 02030, vil fortsatt fungere en god stund fremover. Men fra nå av er det altså selvbetjeningsløsninger eller 22 07 30 00 som gjelder.