Prisen, som deles ut av Content Marketing Association, er den høyest rangerte innenfor sitt felt. Bidrag fra hele verden er hvert år med og konkurrerer. I år kjempet det norske bidraget mot over 400 innmeldte bidrag fra 135 byråer fordelt på 23 land – og gikk altså av med seieren.

VM i sosiale medier

– Dette er veldig morsomt, konkurransen er som et VM i sosiale medier. Vi er både stolte og glade selv om dette ikke bare er vår seier, men et trepartssamarbeid mellom myndigheter, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner der Vegvesenet representerer myndighetssiden, sier Henning Harsem, som er leder for tilsyn og kontrollseksjonen i Vegdirektoratet.

Viktig informasjon til tungbilsjåfører

Han kan fortelle at filmen om Lukas og moren hans har fått bred dekning og er hyppig delt over hele Europa. Filmen er foreløpig oversatt til 13 språk.

Kampanjen formidler viktige fakta om hva det vil si å kjøre tungbil på norsk vinterføre. Det handler om dekk og kjetting, men også om regler for kjøre- og hviletid og rettigheter som minstelønn og diettpenger for sjåfører som kjører kabotasje i Norge.

Anna er moren til Lukas. Med mye morskjærlighet og gode råd om kjøring på nordisk vinterføre følger hun sønnen på jobb i Norge. Foto: Daniel Voldheim/Marianne BakkeAnna er moren til Lukas. Med mye morskjærlighet og gode råd om kjøring på nordisk vinterføre følger hun sønnen på jobb i Norge. Foto: Daniel Voldheim/Marianne Bakke

Reality

Den polske sjåføren Lukas og moren Anna ble plukket ut i en audition der flere mødre stilte med sine sjåførsønner. Produsentene la vekt på at det ikke skulle være skuespillere som frontet det viktige budskapet, men en helt vanlig sønn og hans mor. 

Filmen er spilt inn på tur over Hemsedalsfjellet og har også med scener fra ulike plasser på riksveg 7 mot Oslo.

– Vi måtte i korte perioder stoppe trafikken over fjellet for å få spilt inn filmen. Produksjonsselskapet hadde kamera som hang nesten en meter utenfor bilen, det var ikke plass til vanlig trafikk i tillegg, sier Harsem, som fremhever at resultatet ble enda bedre på grunn av det gode samarbeidet mellom etatene og produksjonsselskapet. 

Vinner i sosiale media

Han håper den gjeve prisen svekker det seiglivede bildet av offentlige etater som sidrumpa.

– Vi viser jo her at vi er profesjonelle aktører i nye kanaler. Kanskje vi ikke bruker sosiale media ofte nok, men når vi først satser så vinner vi, smiler Harsem.

Kommunikasjonsbyrået Geelmuyden-Kiese står bak kampanjen, som er laget på oppdrag fra Arbeidstilsynet som en del av treparts bransjeprogrammet for transport.