– Fire av de seks brukte ikke refleks, og alt for mange av oss velger å la refleksen ligge ubrukt i lomma eller hjemme i kommodeskuffen, sier seniorrådgiver Rita Aarvold i Statens vegvesen. Dette til tross for at vi vet at refleks redder liv.

Blir oppdaget raskere

– 40 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket, og en bilist som kommer mot deg i 50 km/t, har kun to sekunder på å se deg. Uten refleks er du først synlig på 25-30 meters hold. Med refleks, ser bilisten deg åtte sekunder tidligere, tilsvarende 140 meters hold, sier Aarvold, og legger til at du er synlig på 400 meters avstand dersom bilen bruker fjernlys.

Ifølge tellinger utført av Trygg Trafikk, bruker fire av ti nordmenn refleks. Det er voksne over 30 år som er de dårligste, og menn er i flertall – mens barna er de flinkeste.

Reduser risikoen med 85 prosent

Aarvold oppfordrer alle til å finne fram refleksen nå når mørketida er her for fullt.

– Velger du å gå med synlig refleks, reduserer du risikoen for ulykker med 85 prosent, påpeker Aarvold. Hun anbefaler hengende reflekser, refleksvest, eller slapwrap rundt arm og/eller ankel.

– Bruk sunn fornuft. Det viktigste er at du gjør deg mest mulig synlig når du beveger deg langs veier og gater i mørket, avslutter Aarvold.

Husk også å gjøre deg godt synlig når du sykler

Du er minst like utsatt for ulykker når du sykler i mørket. Regelverket stiller krav til hva som skal være på plass på sykkelen.

  • Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område.
  • Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.
  • Lyktene skal være festet på sykkelen.
  • Det skal være rød refleks bak.
  • På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Dersom sykkelen har klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene.
  • Refleksene skal være av godkjent type. En må i utgangspunktet gå ut fra at det som selges som «sykkellykt» er i tråd med kravene.

Fakta om fotgjengerulykker

  • 2018: 13 dødsulykker. Seks fotgjengere drept i mørke, fire uten refleks
  • 2017: 12 dødsulykker. Syv fotgjengere drept i mørke, fem uten refleks
  • 2016: 17 dødsulykker. Syv drept i mørke, fire uten refleks
  • 2015: 13 dødsulykker. Fem drept i mørke, tre uten refleks