Hun kommer fra stillingen som administrerende direktør i Nye Veier AS, der hun har vært siden selskapet ble opprettet i 2015.

Ingrid Dahl Hovland er 60 år gammel og utdannet sivilingeniør fra Norges tekniske høgskole (NTH - dagens NTNU). Før hun tiltrådte i Nye Veier, var hun administrerende direktør i Spenncon AS. Hun har og vært ansatt i Selvaag Gruppen og i Veidekke. Fra 1985 til 1996 var hun prosjektansvarlig for utbyggingsprosjekter i Statens Vegvesen.

Vil møte mange dyktige medarbeidere

– Jeg gratulerer Ingrid med jobben som vegdirektør og ønsker henne velkommen tilbake til Vegvesenet, sier konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud.

– Nye Veier har vært en konkurrent, men selskapet har også inspirert til nye måter å drive utbygging av veier på. Jeg ønsker henne lykke til i den spennende og krevende jobben som vegdirektør, og jeg kan love henne at hun her vil møte mange tusen dyktige, kompetente og dedikerte medarbeidere, sier Grimsrud.

– Det er en sentral jobb, og en viktig oppgave for samfunnet. Med både et stort samfunnsansvar og et stort helhetlig ansvar, som er motiverende. Det sa Ingrid Dahl Hovland i en kommentar til Byggeindustrien da søkerlisten til vegdirektørstillingen ble offentliggjort 24. september.

Norges første kvinnelige vegdirektør

Ingrid Dahl Hovland starter i jobben 1. november, og hun blir da Norges første kvinnelige vegdirektør. Stillingen som vegdirektør er en åremålsstilling på seks år.

Pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet.