– Desember kan by på skiftende vintervær. Selv om det er pent og bart i lavlandet, kan forholdene være helt annerledes på høyfjellet. Dette ser ut til å komme som en overraskelse på folk hvert år, sier fungerende kontorsjef ved Vegtrafikksentralen i Oslo, Birte Roverudseter – som sammen med sine kolleger på landets fem vegtrafikksentraler følger trafikkavviklingen døgnet rundt.

– Hvor mange biler og personer som kan være med i en kolonne, avhenger av hvilken kapasitet det er til å redde folk ut fra fjellet hvis en kolonne kjører seg fast. Vær forberedt på at ventetiden kan bli lang når det er mange biler som skal over fjellet. Det kan tidsmessig lønne seg å velge en annen vei selv om den er lengre, sier Roverudseter.

Hun legger til at der det ikke finnes omkjøringsmuligheter, bør bilistene forberede seg godt eller vurdere om reisen kan utsettes til værutsiktene er bedre.

Dette bør du huske på

Før kolonnekjøringen:

  • Pass på at bilen har gode vinterdekk
  • Fyll på rikelig med drivstoff
  • Ha lykt, slepetau og spade lett tilgjengelig i bilen
  • Ta med mat og varm drikke
  • Husk godt med varme klær og vintersko til alle i bilen
  • Kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk nødblink
  • Bruk lufteanlegget til å kjøle ned kupeen ved minusgrader. Det hindrer ising på frontruten
  • Hold jevn fart, følg kolonnen og hold øyekontakt med bilen foran deg
  • Ikke forlat bilen ved stopp. Bli sittende og vent på hjelp. Å forlate bilen kan være livsfarlig.

Brøytemannskapene kan avvise trafikanter kan få problemer i kolonnen. Det kan skje dersom personer ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøyet har tekniske mangler eller er ikke er tilstrekkelig «skodd» for slik kjøring.