– Fra vi startet opp igjen onsdag har vi gjennomført 1 047 oppkjøringer i klasse B. Tar vi med andre førerkortklasser slik som buss, lastebil og så videre, ble det gjennomført over 1 700 oppkjøringer i forrige uke, sier Henning Harsem, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Hele 89 prosent av dem som kjørte opp for personbil i forrige uke, bestod prøven. Vanligvis er andelen som består oppkjøring første gang under 80 prosent.

– Dette er svært gode resultater. Alle som består oppkjøringen på første forsøk er med på å redusere køen. Her har både elevene og trafikkskolene gjort en god jobb, sier Harsem.

Bruker alle tilgjengelige ressurser

– Vi har stor forståelse for at mange er ivrige etter å kjøre opp etter en lang ufrivillig pause i trafikkopplæring og oppkjøringer, sier Henning Harsem.

Statens vegvesen bruker derfor alle tilgjengelige ressurser på å gjennomføre flest mulig oppkjøringer. En del av sensorene er imidlertid i en risikogruppe for koronaviruset og kan derfor ikke gjennomføre oppkjøringer nå. Det er ikke noen reservekapasitet av sensorer tilgjengelig. For å bli sensor må man ha gjennomføre en seks måneders utdanning, så køen i sommer må uansett tas unna med de sensorene som er tilgjengelige.

Oppkjøringstimer legges ut til ulik tid

Det er trafikkskolene som må bestille oppkjøringstime hos Statens vegvesen på fullmakt fra eleven.

– Det er viktig at alle kandidater som meldes opp har fullført all obligatorisk opplæring og har bestått teoriprøven, slik at vi unngår avbestillinger av oppkjøringer, sier Harsem.

For å unngå for stor pågang på systemene våre samtidig, blir oppkjøringstimer for de ulike fylkene lagt ut til ulik tid. Trafikkskolene vil få tilsendt oversikt over når de kan bestille neste runde med oppkjøringstimer.

Forvent fortsatt kø

– Sommeren er alltid en travel periode for oppkjøringer, og sommeren 2020 blir spesiell, når vi i tillegg skal ta igjen 2 måneders koronapause. Men hver dag er det mange kandidater som består oppkjøringen og går ut av køen. Vi jobber for å normalisere situasjonen så fort som mulig, sier Harsem.

Oppdatert 19. mai:

Les mer om bestillingsrutiner og smittevernrutiner for oppkjøringstimer (for trafikkskolene) (PDF) pr.190520