Feltøvelsen under NATO-øvelsen Trident Juncture foregår blant annet nord i Hedmark og sør i Trøndelag, i månedsskiftet oktober-november. Før, under og etter øvelsen forventes det mye militær trafikk på riksveg 3 mellom Elverum og Ulsberg.

- Kolonnekjøring og høyt antall militære kjøretøy på vegen vil kunne føre til store forsinkelser på riksveg 3 i Østerdalen. Vi anbefaler derfor trafikantene å velge E6 gjennom Gudbrandsdalen i denne perioden, sier seksjonsleder Lars Alhaug i Statens vegvesen Region øst.

De militære kolonnene kan bestå av inntil tolv kjøretøy, og de vil i mange tilfeller operere i lavere hastighet enn øvrig trafikk. Alle militære kolonner vil være merket. Kjøretøy med bred last vil ha ytterligere merking og følgebil. Trafikkreglene sier at en militær kolonne ikke forstyrres eller hindres.

- Vi fraråder forbikjøring av militære kolonner på det sterkeste, både for din egen og andres sikkerhet, sier Alhaug.

Ti tusen kjøretøy

Rundt 50.000 soldater skal øve under NATO-øvelsen. 10.000 militære kjøretøy skal ut på veinettet i de berørte områdene i Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal og Trøndelag. Etter feltøvelsen skal materiellet ut igjen av landet, på det samme vegnettet. Uttransporten vil pågå til desember måned.

– Vi ber trafikantene som ferdes i de berørte områdene om å være oppmerksomme på militær trafikk. Beregn ekstra kjøretid og vis hensyn dersom du møter en militær kolonne, oppfordrer byggeleder Roar Dypvik i Statens vegvesen Region midt.

Følger nøye med på situasjonen

Statens vegvesen vil følge ekstra nøye med på trafikkavviklingen i de berørte områdene i ukene som kommer. – Vegtrafikksentralene våre følger situasjonen kontinuerlig 24 timer i døgnet, og vi har et svært tett samarbeid med både politiet og Forsvaret i forbindelse med øvelsen, sier Dypvik.

Her finner du trafikkinformasjon:

Her finner du generell informasjon om øvelsen:

Se film om militær kolonne.