Det sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i forbindelse med at Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har kåret digital salgsmelding som det beste tiltaket for effektiv ressursbruk i staten.

Enklere for private og profesjonelle

Målet med Bedre stat prisen er å løfte fram gode eksempler, inspirere og dele erfaringer. I sin beskrivelse av salgsmelding framhever DFØ blant annet at det er en sømløs tjeneste, og at den har stor samfunnsøkonomisk nytte.

Siden digital salgsmelding kom i 2015 er tre millioner kjøretøy kjøpt, solgt og omregistrert på nett.

 

- Vi ønsker å gjøre hverdagen enklere for både private og profesjonelle, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.- Vi ønsker å gjøre hverdagen enklere for både private og profesjonelle, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

– Vi ønsker å gjøre hverdagen lettere for både private brukere og kjøretøyforhandlere. Salgsmelding på nett er enkelt, raskt og sikkert: Alle formaliteter ordnes der og da. og det midlertidige vognkortet kan lastes ned så kjøretøyet kan tas i bruk med en gang, sier Dahl Hovland

En part kan også starte på nett, og den andre kan fullføre på trafikkstasjon ved å møte opp og vise legitimasjon - eller omvendt.

Brukerne fornøyd, samfunnet sparer millioner

Vegvesenets siste måling viser at 80 prosent av brukerne er fornøyde med salgsmelding på nett, noe som er svært bra resultat for en offentlig, digital tjeneste.

Den digitale salgsmeldingen gir stor samfunnsøkonomisk nytte. Et konservativt anslag på prissatte gevinster er 373 millioner kroner hvert år. Samfunnet er også spart for unødig trafikk og forurensning, ved at folk slipper å dra til trafikkstasjonen.

– Vi har spart arbeid tilsvarende rundt 50 årsverk på færre henvendelser på trafikkstasjoner og telefoner som skal besvares. Den årlige gevinsten for oss er 40 millioner kroner, sier Hovland.

 

Salgsmelding på nett: Den gule linjen viser den voldsomme økningen i digitale salgsmeldinger siden 2015. Den blå linjen viser tilsvarende nedgang i meldinger levert på papir.Salgsmelding på nett: Den gule linjen viser den voldsomme økningen i digitale salgsmeldinger siden 2015. Den blå linjen viser tilsvarende nedgang i meldinger levert på papir.

Bileiere og bilførere kan ordne mye på nett

Digital salgsmelding er en av mange selvbetjeningsløsninger for oppgaver som skal gjøres som bileier og bilfører. Ved å bruke selvbetjeningsløsninger slipper folk å dra til en trafikkstasjon, men ordne ting der de er.

Fakta om salgsmelding

  • Kjøp og salg av bil er en heldigital og sømløs tjeneste for brukerne.
  • Statens vegvesen mottar over 1 million salgsmeldinger hvert år og det gjennomføres over 650 000 omregistreringer av bil
  • 90 prosent av salgsmeldingene og 75 prosent av omregistreringer skjer nå digitalt.
  • Ved kjøp og salg av bil skal eierskifte meldes til Statens vegvesen, forsikring skal være innmeldt og avgifter skal betales Skatteetaten.
  • Tiltaket har tydelige gevinster for både brukere, samfunn og virksomhet. Brukerne får gjort alt via vegvesen.no, og sparer både tid og penger på en enklere, raskere og sikrere prosess.
  • Statens vegvesen har redusert eget ressursbruk med 50 årsverk, og en har fått økt likebehandling og kvalitet i tjenestene.
  •  Et konservativt anslag på prissatte gevinster er 373 millioner kroner hvert år. Samfunnet er også spart for unødig trafikk og forurensning, ved at folk slipper å dra til trafikkstasjonen.
  • Det kommer 1.800 salgsmeldinger pr. døgn, som betyr at det med minst én kjøper og én selger er minimum 3.600 brukere av tjenesten pr. døgn