Koronapandemien lagde krisestemning i Statens vegvesen de første dagene etter 12. mars. Vegvesenet vurderte å stenge ned samtlige vegprosjekt for å forebygge koronasmitte blant anleggsfolk og andre ansatte på og rundt vegprosjektene.

 - Vanskelig situasjon

- Vi var i en svært vanskelig situasjon. Det ville få store konsekvenser for framdrift, økonomi og ansatte i og rundt anleggsbransjen, om vi stengte ned vegprosjektene. Det ville berørt 15.000-20.000 årsverk, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.

Samtidig fryktet Vegvesenet en utvikling der anleggene ble rammet av koronasmitte, og måtte lukkes ned. I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å videreføre anleggsarbeidet.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. (Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen)Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. (Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen)

Strenge smittetiltak

- Vi innførte strenge smitteverntiltak i anleggene våre. Dette har gitt gode resultat. Sammen med entreprenørene våre har vi klart å holde hjulene i gang med noen få unntak, sier Davik.

 De omfattende smitteverntiltak gjør at Vegvesenet og entreprenørene har klart å hindre nye utbrudd av koronasmitte. Norges største landbaserte byggherre vil i 2020 omsette for omlag 20 milliarder kroner i et 50-talls veganlegg over hele landet.

Jobbet i koronakarantene

Vegvesenet kan også vise til kreative løsninger som har sørget for at anleggsvirksomheten har fortsatt. I Tana sa kommunelegen ja til å definere anleggsområdet rundt E6 Tana bru som et eget karanteneområde da anlegget åpnet etter påske. De ansatte ble fraktet i buss direkte fra Gdansk i Polen til Tana gjennom Sverige. Der ble de delte inn i mindre arbeidsgrupper som jobbet og bodde adskilt i stedet for å sitte i karantene i 14 dager.

- Slik har vi klart holde framdriften oppe uten smittefare, sier Davik.

 Sju prosjekter berørt

16. mars var sju vegprosjekt rammet av koronasmitte.

Tre prosjekter måtte redusere anleggsarbeidet: E69 Skarvbergtunnelen i Porsanger, E18 Varoddbrua i Kristiansand og E16 Eggemoen–Olum i Ringerike og Jevnaker.

 To tunnelprosjekter ble forsinket: E6 Vålerengtunnelen, Oslo og E16 Gudvanga–Flenja i Aurland.

 To prosjekt måtte utsette anbudsarbeidet. E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole og E16 Kvamskleiva i Vang i Valdres.

 - Nå er alle prosjektene startet opp igjen uten at vi har fått nye utbrudd av koronasmitte, sier Davik.

..

Full stans i vegprosjektene ville fått store konsekvenser for byggeleder Morten Jensen i Statens vegvesen, prosjektleder Torfinn Dahl i Peab Anlegg og mellom 15.000 og 20.000 ansatte i anleggsbransjen hvor Statens vegvesen er byggherre. Jensen og Dahl jobber på betongdekkeprosjektet på E6 nord for Gardermoen. (Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen)