Ruller ut rød løper for syklister i Nordbyveien
For å bidra til økt trygghetsfølelse og bedre framkommelighet for syklister, skal sykkelfeltet i Nordbyveien i Ski få rød asfalt.
Arbeidet med å legge rød asfalt starter 6. mai.
- Rød asfalt/ rødt dekke gir et visuelt inntrykk av at sykkelfeltet blir bredere og at kjørebanen for biler blir smalere. Det kan bidra til at bilister senker farten og syklister føler økt trygghet, sier prosjektleder Maren Lyngø Einvik i Statens vegvesen. I 2016 ble Nordbyveien, fra Solbergveien i Ås til Oppegårdsveien i Ski, åpnet som miljøgate med sykkelfelt og fortau og det er denne strekningen som nå skal få rød asfalt.
Ruller ut rød asfalt i uke 19
Arbeidet med å anlegge rød asfalt starter 6. mai og skal etter planen ta tre til fem dager, litt avhengig av værforhold. Arbeidet skal pågå i tidsrommet kl. 07.-19 og maskinene kan generere noe støy. Det er driftsentreprenør Vaktmesterkompaniet som skal utføre arbeidet på vegne av Statens vegvesen.
Trygt fram sammen
Syklistene skal trygt fram sammen, med andre syklister, bilister og fotgjengere i Nordbyveien. - Spesielt for bilister kan et rødfarget sykkelfelt være med å tydeliggjøre at dette arealet utelukkende er til for syklister og ikke skal benyttes som kjørefelt eller til parkering, fortsetter Lyngø Einvik. Hun påpeker at de har registrert utfordringer i Nordbyveien blant syklister, bilister og gående når det kommer til å dele veien.
Forskning, blant annet fra Transport økonomisk institutt (TØI) underbygger betydningen av rød asfalt. I 2016 evaluerte TØI fire strekninger med sykkelfelt i Oslo og resultatene fra undersøkelsen viste at syklister føler seg tryggere i sykkelfelt med rød asfalt. I tillegg til at syklister foretrekker bredere sykkelfelt enn det som er standard.
Bli sett når du sykler og husk å se etter syklister
Statens vegvesens kampanje "Del veien" som ble lansert i 2013, skal bedre forståelsen mellom syklister og bilister i trafikken. Å legge rød asfalt er med på å tydeliggjøre kampanjens budskap om hvor viktig samspillet mellom hverdagssyklister og bilister i byer og tettsteder. Både syklister og bilister trenger å bli minnet om: «bli sett når du sykler» eller «husk å se etter syklister». De alvorligste sykkelulykkene skjer nemlig fordi syklister blir oversett, selv om det er fullt dagslys, og ulykkene skjer oftest i bynære strøk.
Økt andel sykkelreiser
Innen 2023 skal 8 prosent av alle reiser i Norge gjøres på sykkel. Det er ikke bare nye gang - og sykkelveier som bidrar til at flere sykler, men også tiltak som rød asfalt/ rødt belegg.
Sammenhengende tilbud fra Ås til Ski
Strekningen langs Nordbyveien fra Oppegårdveien til Vestveien på 120 meter skal også få sykkelfelt og tosidig fortau. Nå arbeider Statens vegvesen med prosjektering og anleggsarbeidet skal etter planen starte høsten 2019/ vinteren 2020. Når prosjektet er ferdigstilt vil gående og syklende få et sammenhengende fortau og sykkelfelt langs Nordbyveien fra Ås til Ski sentrum.
