Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Vinteren i Finnmark var litt snillere enn vanlig, viser statistikken over stengte fjelloverganger. Særlig Båtsfjord og Berlevåg har opplevd bedre framkommelighet enn vanlig vinterstid.

Mens det har vært vinterføre enkelte steder i Sør-Norge de siste ukene, kunne Finnmark avslutte vintersesongen i begynnelsen av juni – noe som ikke er uvanlig.

Båtsfjord og Berlevåg

Vintermånedene sett under ett har også vært normale, og til dels litt snillere enn vanlig. På fylkesveg 891 over Båtsfjordfjellet måtte bommen ned 19 ganger i vinter, som er halvparten av gjennomsnittet. For to år siden måtte vegen til Båtsfjord stenge hele 65 ganger. Også for fylkesveg 890 over Kongsfjordfjellet til Berlevåg var antall stengninger omtrent halvparten av det normale.

Statistikken fra Vegtrafikksentralen i Nord-Norge viser antall ganger vegene er stengt. I tillegg kommer periodene med kolonnekjøring, som stort sett følger samme mønster.

Nordkapp og Nordkyn

E69 mellom Olderfjord og Honningsvåg er den vegen i Finnmark som må stenge oftest om vinteren. Aller verst var det forrige sesong, da vegen var stengt 107 ganger, både på grunn av vær- og snøforhold, ras og fare for ras. I vinter var det 62 stengninger, som er litt mindre enn gjennomsnittet.

Dermed ble det fylkesveg 888 Nordkynvegen som holdt stengt flest ganger denne vinteren – 64 ganger, mens gjennomsnittet her er 61. Også riksveg 94 mellom Kvalsund og Hammerfest var stengt litt flere ganger enn normalt, mens de andre strekningene i statistikken ligger på eller litt under gjennomsnittsnivået.

Viktig for samfunnet

Prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen i Finnmark, Yvonne Johannessen, sier det ikke nødvendigvis er slik at færre stengninger betyr at det har vært billigere å drifte vegene.

– Når vegene holdes åpne, blir det gjerne flere brøytekilometer. Og på strekninger som Båtsfjordfjellet, Sennalandet og Hatter brøytes det nokså kontinuerlig store deler av vinteren, med mindre det er veldig stabile godværsperioder. Men for samfunnene som er avhengig av fjellovergangene og for næringslivet som skal transportere gods, har det stor betydning at vegene er mer åpne. Tallene forteller først og fremst at det har vært en ganske normal til god vinter i Finnmark, sier Yvonne Johannessen.

 

Fjellovergang/strekning

2014/15

2015/16

2016/17

2017/18

2018/19

Snitt siste 10 år (*siste 5 år)

E6 Hatter

17

8

19

5

13

10

  

E6 Sennalandet

33

17

55

28

21

30

  

E69 Olderfjord - Honningsvåg

62

81

72

107

62

77

*

 

E69 Skarsvåg - Nordkapp

16

8

39

26

25

23

*

 

E69 Skipsfjordhøgda - Skarsvåg

22

16

30

34

25

25

  

Rv. 94 Kvalsund - Hammerfest

23

29

23

10

24

18

  

Fv. 156 Gjesværkrysset - Gjesvær

18

16

32

28

18

22

*

 

Fv. 889 Smørfjord - Havøysund

34

36

53

37

41

40

*

 

Fv. 891 Båtsfjordfjellet

41

33

65

34

19

38

*

 

Fv. 888 Nordkynvegen

31

69

89

54

64

61

*

 

Fv. 98 Ifjordfjellet

12

21

23

25

17

20

*

 

Fv. 890 Kongsfjordfjellet

37

25

56

27

17

32

*

 

E75 Domen

7

2

11

14

8

8

*

 
         
         

 

Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark