Sykkeltiltak langs fv. 172 Raufossvegen blir utsatt
Bygginga av gjennomgående sykkelfelt langs fylkesveg 172, Hans Mustads gate i Gjøvik, blir dyrere enn Statens vegvesen opprinnelig hadde planlagt. Ombygging av ca. 300 meter av gang- og sykkelvegen langs Raufossvegen blir tatt ut av planen, slik at tiltakene i Hans Mustads gate og Marcus Thranes gate kan gjennomføres som planlagt.
- Det er flere årsaker til at prosjektet har blitt dyrere enn beregnet, sier prosjektleder Vidar Øfstaas i Statens vegvesen. – Fordi Vegvesenet begynte å bygge sammen med Eidsiva og Gjøvik kommune, før vi var ferdig med å detaljplanlegge vårt prosjekt, blir byggetida oppstykket og oppdraget fordelt på to byggekontrakter. Lange byggeperioder medfører økte kostnader. Noe av arbeidet som har blitt utført i gata til nå, har også blitt mer omfattende og dyrere enn opprinnelig beregnet.
Ville spare beboerne for to runder med graving
Grunnen til at Vegvesenet koblet seg på prosjektet til Eidsiva og Gjøvik kommune før sykkelprosjektet var planlagt i detalj, var at grunneiere og trafikanter dermed slipper å få to perioder med intensiv graving i gata.
- Vi har fått utført mye grunnarbeid sammen med Eidsiva og kommunen, og vi har fått gjort ferdig mye arbeid med murer, avkjørsler og andre tiltak på private eiendommer, sier Vidar Øfstaas. – Hvis vi ikke hadde framskyndet dette arbeidet, måtte vi ha gravet på nytt, der kommunen og Eidsiva nylig hadde gjort seg ferdig. Dette ville ha medført store ulemper for beboerne.
Dagens gang-/sykkelveg i Raufossvegen beholdes
Opprinnelig plan gikk ut på å bygge om ca. 230 meter av dagens gang- og sykkelveg langs Raufossvegen, fram til krysset med Hans Mustads gate; bygge helt ny gang- og sykkelløsning gjennom Hans Mustads gate og ca. 160 meter videre inn i Marcus Thranes gate.
I tillegg til økte kostnader på grunn av lang byggeperiode og omfattende arbeid med prosjektering, har flere av murene i det bratte sideterrenget blitt dyrere enn opprinnelig antatt. Dette gjelder blant annet muren på nedsida av gata, mot Røverdalen, som var i dårligere forfatning enn antatt da prosjektet ble planlagt.
Statens vegvesen har ca. 82 millioner kroner til disposisjon totalt på prosjektet i fv. 172. Dette er ikke nok til å bygge ut hele strekningen i denne omgang. Vegvesenet ønsker å prioritere tiltak i nord, der det er størst behov for å øke trafikksikkerheten for fotgjengere og syklister. Derfor er det strekningen langs Raufossvegen i sør, som nå tas ut.
Byggestart på neste fase etter sommeren
Fv. 172 får prosjektmidler fra Staten til å bygge sykkelfelt fordi rv. 4 mellom Raufoss og Gjøvik ikke er åpen for gående og syklister. Fv. 172 er en egnet trasé for sykling gjennom byen. Gjøvik skole ligger i Hans Mustads gate, og det er viktig å gjøre det tryggere å gå og sykle til skolen, både fra nord og sør.
Reguleringsplanen for prosjektet ble vedtatt i 2015, og Statens vegvesen hadde håpet å få penger til å fullføre prosjektet, i statsbudsjettet for 2017. Da det ikke skjedde, ble det stans i den videre planlegginga av byggearbeidet. I ettertid fikk prosjektet tilskudd til å starte med noe grunnarbeid i 2017, da Eidsiva skulle legge ned ny strømforsyning gjennom Hans Mustads gate, og Gjøvik kommune skulle grave nytt vann- og avløpsanlegg.
Arbeidet med å lyse ut bygging av det som gjenstår på prosjektet, pågår for fullt, og Vegvesenet vil lyse ut denne kontrakten i sommer. Byggestart blir da til høsten. Prosjektet skal være ferdig i løpet av 2020.
