Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Når en hendelse i Oslofjordtunnelen oppstår, skal nytt lyssignalanlegg og informasjonstavler på Frogn – og Hurumsiden varsle trafikantene om at Oslofjordtunnelen er stengt.

Nytt signallysanlegg er på plass ved hver tunnelåpning og fungerer nesten likt som et vanlig trafikklys. Det viser grønt lys når tunnelen er åpen og når tunnelen må stenges går det fra grønt til gult lys og deretter vises et rødt lys. Det vil fortsatt være en bom som går ned og fysisk stenger for innkjøring i tunnelen. Tidligere ble det kun brukt «rødblink-lys», for å varsle trafikantene at tunnelen var stengt.

- Vi har erfart at mange trafikanter har kjørt inn i tunnelen selv om bommer har gått ned og «rødblink-lyset» blinker. Det er livsfarlig! Nå håper vi at nytt lyssignalanlegg som viser rødt lys og de nye informasjonstavlene bidrar til at folk ikke kjører inn i Oslofjordtunnelen når den er stengt på grunn av en hendelse, sier Anine Kalmo Larsen, brannvernleder for tunneler i Akershus og Oslo i Statens vegvesen.

Prøveprosjekt

Nytt lyssignalanlegg ved tunnelåpningene er et prøveprosjekt som går fram til august 2020.  - Målet med prøveprosjektet er å se om det nye lyssignalanlegget kan ha en effekt på «rødlys-kjøring» og redusere antall trafikanter som setter seg selv og andre i en farlig situasjon ved å kjøre inn i en stengt tunnel. Tanken er at trafikanter i større grad er vant til rødt lys enn «rødblink» som per nå er vanlig når en tunnel er stengt, forsetter Kalmo Larsen. Signalanlegget på Frognsiden var på plass 6. juni, mens det på Hurumsiden ble montert ferdig 9. august. Etter hva Kalmo Larsen er kjent med er dette den første tunnelen i Norge som tester ut en slik lyssignal-løsning ved stengt tunnel.

Informasjonstavler

Det er satt opp fire informasjonstavler som kan tas i bruk når Oslofjordtunnelen må stenges. På disse tavlene kan trafikantene få informasjon om at tunnelen er stengt, hvorfor den er stengt, om det er forhold trafikantene må være oppmerksomme på, for eksempel stanset bil i havarilomme eller lignende. Det er plassert en informasjonstavle før rundkjøringen på Måna, en over hver tunnelåpning og en før rundkjøringen på Verpen. 

Oppstillingsplass for nødetater

På Verpen i Hurum kommune etableres det en større oppstillingsplass som nødetatene kan bruke ved en hendelse i Oslofjordtunnelen. Når ikke plassen er i bruk av nødetatene vil den være stengt med bommer. Oppstillingsplassen kom opp som et ønske fra nødetatene etter et samarbeidsmøte. Oppstillingsplassen skal etter planen være ferdig i løpet av september.

 

Bildet viser stengt tunnel med rødlys, bom nede og informasjonstavle i bruk: "Gjenstander i vegen". (Foto: Statens vegvesen)
Aktuelt for fylke(r): Viken, Innlandet, Oslo