Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

- Takk for tålmodigheten dere har hatt mens vi har rehabilitert Spjotsodd bru, takker byggeleder Halvor Uldal Kaasa i Statens vegvesen. Rehabiliteringen ligger foran skjemaet, snart åpner den igjen.

 

Men først må den stenges helt. Lørdag ettermiddag stenger den helt et knapt døgn.

- Lørdag ettermiddag skal vi støpe skjøtene – det vi kaller fuger – på brua. Når dette gjøres må brua stenges helt for all trafikk, bortsett fra for fotgjengere, opplyser byggeleder Halvor Uldal Kaasa i Statens vegvesen.

Kraftig stivet opp
Lastebilsjåførene vil ikke kjenne seg igjen når de kjører ut på den 56 år gamle brua på rv. 41 når den åpner innen mai.  Nå har nemlig hele brua blitt stivet av med kraftige stålbjelker under hele brua. Arbeidet som gjenstår når vare- og lastebilene igjen slipper over brua, vil pågå mens trafikken går i begge retninger.

I flere tiår har brua vært lysregulert for å unngå at to tunge biler samtidig er ute på brua. Den gang brua ble konstruert, var tømmerbiler med 60 tonns totalvekt helt utenkelig.  Når alt arbeidet blir ferdig kan lastebilene kjøre samtidig på brua i begge retninger.
Mens arbeidet med brua har pågått, har hengebrua blitt løsnet fra begge kanter. De gamle fugene gapte som en haikjeft når de tyngste bilene satte brua i sving.  På det meste svingte bruplata en halv meter i hver vertikale retning, det betyr at bølgen fra bunn til topp ble en meter høy. Nå er ikke det fysisk mulig lenger.

Mesteparten av arbeidet har foregått under brua, den er kraftig forsterket for å tåle tunge kjøretøy i begge retninger samtidig.
Spjotsodd bru rehabiliteres

Nye brufester

- Vi har også fjernet de gamle fugene og laget ny innfestning av bruplata på begge sider. Nye fuger er plassert lenger inn på plata. Det som var verst med brua slik den var, var at hele hengebrua svingte fram og tilbake og slo inn mot brutårnene. Nå er brua låst på den ene siden, mens den kan bevege seg på den andre siden.
For å redusere tida trafikken totalt blir sperret ute fra brua, er det kun tillatt å stenge den helt etter at siste buss er gått lørdag ettermiddag og til første buss starter søndag morgen.  Derfor blir brua stengt fra lørdag 13. april 17.30 til dagen etter klokka 14.
- Betongen må tørke og herde, mens den gjør det kan vi ikke ha noe bevegelse i brua. Personbiler kan igjen kjøre over brua etter søndag klokka 14.  Lastebilene må vente til nærmere mai.  Fristen vi har satt er 1. mai. Vi åpner uansett brua igjen så snart arbeidet tillater det.

Maler metall
I hele sommer og fram til høsten vil det fremdeles være arbeid på brua.  Allerede er deler av stillasene kommet på plass. Til nå har alt arbeidet foregått under brua.  Nå skal vaierne og alt annet metall sandblåses  rent før det males. Prislappen for alt arbeid er i overkant av 30 millioner kroner inklusiv moms.
- Jeg vil takke alle for tålmodigheten de har utvist mens det har vært omkjøring for store biler og ledebil i lav fart for alle andre. Takk skal dere ha!

Byggeleder Halvor Uldal Kåsa
Byggeleder Halvor Uldal Kåsa viser fram skjøten i brua som skal støpes i helgen. Foto: Tor Arvid A. Gundersen
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark