Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen vurderer om det er mulig å redusere stengetiden for rv. 36 mens ny veg bygges, etter innspill fra ordførerne i Bø og Seljord.

Den nye veien som skal bygges langs Seljordsvannet vil få bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet. Terrenget er svært kupert, flere steder stiger fjellet stupbratt opp fra vannet. Terrenget gjør at dagens veg må stenges i lenger perioder.

- Med bakgrunn i politiske innspill forsøker vi nå å se om det finnes noen mulighet til å redusere stengetiden. Vi vil også se om det er praktisk mulig å utsette arbeidet med Sjøormporten.

To prosjekter 

Det er to prosjekter som skal gjennomføres for å få en tryggere rv. 36. I tillegg til 3,1 kilometer ny veg, skal også Sjøormporten gjennom en omfattende renovering. Planlagt stengning er 20. september. Byggingen av den nye vegen vil starte etter sommerferien. Her er det nødvendig med fortsatt stengt veg fram til 30. april.

- Det er uakseptabelt å ha trafikken gående på riksvegen i store deler av anleggsperioden på grunn av stor risiko for trafikkulykker og for sikkerheten til dem som bygger vegen, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Vestfold og  Telemark

Arbeidet som skal gjøres i tunnelen er både lovpålagt og omfattende.  Fordi det meste inne i tunnelen skal fjernes, inkludert vann- og frostsikring, er det heller ikke her mulig å ha trafikk i tunnelen mens deler av arbeidet pågår.

Opprustet for 10 millioner


Både når tunnelen stenges og når byggingen av den nye vegen kommer i gang for fullt, må personbiler og buss kjøre fylkesveg 156 på motsatt side av Seljordsvannet som omkjøringsveg. For lastebiler er det omkjøring om Notodden via E134 og fv. 360. Omkjøringen vil bli skiltet. Denne omkjøringsvegen er lang, men vil bli kortet ned med mer enn ti kilometer når Mælefjelltunnelen åpner mellom Hjartdal og Seljord til jul.

Nesten 10 millioner kroner er brukt for å utbedre fylkesvegen før den blir omkjøringsveg. Fire kilometer av fv. 156 ble høsten 2018 asfaltert, samtidig ble kantene forsterket og flere møteplasser bygd. I løpet av våren vil det bli montert 2,5 kilometer med nytt rekkverk langs vegen.

40 000 lastebiler


Gjennom å rette ut svinger og gjøre bakker slakere, er målet å redusere både utforkjørings- og møteulykker samtidig som det blir bedre for næringstrafikken å komme fram. Størstedelen av steinen som blir sprengt ut, er planlagt brukt i anlegget, blant annet til en stor fylling i Bukti.  For å transportere all steinen, kreves det rundt regnet 40 000 lastebiler. Dette er så mange lastebiler at om samtlige ble parkert støtfanger mot støtfanger, side om side, så ville de dekke fire i bredden hele riksveg 36 fra E18 i Eidanger til den møter E134 i Seljord.
Kostnadsrammen for vegen, som er vedtatt av Stortinget skal bompengefinansieres, er på  291 millioner kroner.

Stenger etter Dyrskuen


Det vil gjennom hele anleggsperioden være adkomst til eiendommene fra en side, men vekselsvis fra Bø eller Seljord. Skolebarn skal kjøres trygt ut av anleggsområdet. For å gjøre ulempene minst mulig blir vegen først stengt etter at Dyrskuen er ferdig.

Riksveg 36 ved Seljordsvannet
Den nye riksveg 36 skal bygges i et terreng som er svært bratt. Av hensyn til sikkerhet til både trafikantene og vegbyggerne, må dagens veg stenges i lange perioder. Foto: Tor Arvid A. Gundersen
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark