Kontroll av tyngre kjøretøy ved Fagernesterminalen i Narvik
Nesten alt var på stell da Statens vegvesen tidligere denne uken kontrollerte semitrailere ved Fagernesterminalen i Narvik i Nordland.
Store mengder gods kommer hver dag inn med de såkalte ARE-togene over Ofotbanen til Fagernesterminalen i Narvik, og der lastes det over på lastebiler for videre transport i landsdelen.
Mandagskvelden gjennomførte kontrollører fra Statens vegvesen en teknisk kontroll rett ved terminalen, og resultatene var oppløftende.
– Totalt så vi på 28 semitrailere, hvorav 27 semitrailere var norske og 1 var dansk. Av disse ville bare én av de norske semitrailerne fått gebyr for et dekk under 5mm mønster. Dette utgjør bare 3,5 % av de som ble kontrollert, og vedkommende ville bare fått en reaksjon og ikke bruksforbud på det aktuelle føret, sier Helle Torill Sandvik i Statens vegvesen. Hun er seksjonsleder for utekontroll i Nord-Norge.
Ikke overrasket
Hun er likevel ikke overrasket over de bra tallene. Det som er spesielt med kjøretøyene som ankommer Narvik med ARE-togene er at det i all hovedsak er norske kjøretøy som lastes på toget på Alnabru og deretter transporteres til Narvik, det vil si at de fraktes kun i transitt med toget.
– Det betyr at de aller fleste kjøretøyene allerede er kontrollert av Statens vegvesen her oppe eller av kolleger sørpå. I tillegg er de selvsagt inne på årlig EU-kontroll, og slik sett bekrefter funnene det vi forventet, forklarer Sandvik.
I tillegg til de kontrollerte semitrailerne var det et norsk kjøretøy som fikk bruksforbud for feil med lastsikringsutstyr og transport av farlig gods på kjøretøy som ikke var godkjent for dette.
