Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

Svingbrua lar seg åpne igjen, men er ikke friskmeldt.

Fredag ettermiddag kom de seg av gårde, fiskerne som skulle på skreifiske etter at båten hadde vært på service i Trondheim. En stund så det vanskelig ut, ettersom Brattørbrua var stengt på samme tid som Svingbrua på Skansen ikke lot seg åpne. Dermed var det ingen vei ut av Kanalen i Trondheim for større båter. Både verkstedet og fiskerne fryktet at de ikke skulle komme seg ut av kanalen i tide til å seile nordover.

- Vi har stor forståelse for at dette er et problem, og vi gjør det vi kan for å bistå dem, sa avdelingsdirektør i vegavdelingen i Trøndelag Eva Solvi da hun besøkte verkstedet sammen med NRK den 30. januar.

Bolter

Det akutte problemet med Svingbrua viste seg å være at boltene som holder brua fast til land på Skansen-siden av Kanalen hadde kilt seg fast.

- Vi klarte å løsne og smøre opp boltene, slik at brua nå kan åpnes og lukkes igjen, sier Thomas Lamo i Statens vegvesen. Han var tilstede for å se at alt gikk som det skulle da fiskebåten skulle slippes ut.
- Alt gikk bra. De store boltene som fester brua til landsiden beveget seg fint i sporene sine, og brua åpnet og lukket seg som den skulle.

Ikke friskmeldt

Lamo vil likevel ikke friskmelde Svingbrua. Selv om konstruksjonen og mekanismen som åpner og lukker brua er konstruert for å være enkel, og er godt utprøvd andre steder, har Svingbrua ikke vært problemfri. Det har vært mange driftsproblemer på brua siden den ble åpnet i 2014, og det har vært ulike årsaker til problemene.

- Det ser ut som det er klimatiske forhold som gjør at det er verre å holde den pålitelig hos oss, forklarer Lamo. Antakelig er det kombinasjonen av fukt og kulde som skaper problemer.
- Vi vet ennå ikke helt om det er elektronikk, hydraulikk, mekanikk, selv utformingen av brua eller et samspill mellom disse, som skaper problemer. Vi jobber intensivt med å finne ut av det, sammen med bruprodusenten og andre eksperter, utdyper Lamo.

Grundig

- En grundig gjennomgang av alle fohold rundt Svingbrua vil gi oss svar på hvordan vi skal drifte brua fremover og forhåpentligvis gi en bedre driftsstabilitet og forutsigbar åpning av brua til glede for de som ferdes både over og under brua, sier Eva Solvi.

Aktuelt for fylke(r): Trøndelag