Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Klipper vegkantene for mer artsrikdom og bedre trafikksikkerhet.

I hele juni skal Statens vegvesen drive med kantslått i langs riks- og europaveger i Trøndelag og Møre og Romsdal.

-          Det gjør vi for å ta vare på de artsrike vegkantene, hindre spredning av uønskede arter og bidra til trafikksikker og hyggelig ferdsel langs vegen, sier grøntanleggsforvalter Hanne Mørch, i Statens vegvesen.

Sikkerhet kommer alltid først, og sikt er viktig for god trafikksikkerhet.

-          Med kantslått passer vi blant annet på at vegkantene ikke blir overgrodde og hindrer sikten. Det er viktig for oss, vi har tross alt en nullvisjon for skadde og drepte i trafikken, påpeker Mørch.

For å opprettholde sikkerheten så lenge kantslåtten pågår, er det viktig å vise hensyn og holde avstand.

-          Vi har mange uønskede hendelser med gjerder og objekt som er gjemt i gresset, publikum som ser på og kan utsette seg selv og andre for fare dersom noe fyker ut fra klipperne, og ikke minst enkelte utålmodige trafikanter som skaper farlige situasjoner for seg selv, andre trafikanter og de som utfører arbeidet, utdyper hun, og ber alle trafikanter være varsomme rundt kantslåtten.

Mange stiller spørsmål om hvorfor Statens vegvesen klipper ned all vegetasjonen langs riks- og europavegene, i den tro at nedklippingen går utover artsmangfoldet.

-          Jeg er veldig glad for at folk er opptatt av artsmangfoldet. Det er vi også – Statens vegvesen ønsker å bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål og å ivareta biologisk mangfold. Tidlig kantslått til rett tid er viktig for å fjerne kraftigvoksende vegetasjon og hindre spredning av skadelige planter som tar livet av artene rundt seg, sier Mørch.

-          Det kan skape en mer artsrik vegkant, som til slutt vil være positivt for insektlivet langs vegene. De fleste vegkantene klippes 2 ganger i sesongen, første gang i mai-juni og andre gang i august-september. Klipping av vegkanter tidlig i juni er ikke optimalt for humler og andre innsekter, men det er viktigere å hindre at skadelige planter spres i juni, når insekter har matfat mange andre steder, enn at vi har blomstrende vegkanter. Da beholder vi mer artsmangfold også i fremtiden, forklarer hun.

-          Det vi konkret gjør for å ta hensyn til insektene i sommerdriften på riksveger, er å kartlegge vegkanter med relativt høyt botanisk artsmangfold slik at vi vet hvor de er, beholde en naturlig kantsone til de naturtypene vegen går gjennom, klippe jevnlig for å beholde blomstrende vegkanter, bruke minimalt med plantevernmidler, samt å begrense spredning av og bekjempe et utvalg fremmede skadelige arter på våre arealer, utdyper Mørch.

 Det har dessverre hendt at entreprenører ved en feil har slått lavtvoksende vegkanter i juni og juli, selv om dette ikke sto i driftskontrakten.

- Vi forsøker selvfølgelig å unngå slike feil, og vi prøver å være så skånsomme vi kan. Naturen er et mangfoldig urverk, og vi kommer dessverre aldri til å klare å gjøre jobben uten at det går utover noen arter. Vi har nok ikke mulighet til å skjære med millimeterpresisjon, men vi er alltid ute etter nye og skånsomme metoder for å drifte bedre, forsikrer Mørch.

Aktuelt for fylke(r): Trøndelag