Enklere for sommerbilistene på E6 nord for Gardermoen
Statens vegvesen og entreprenøren Peab gjør det enklere og bedre for sommertrafikken gjennom anleggsområdet på E6 nord for Gardermoen. 29.-30. juni fjerner de to midlertidige rundkjøringer og setter opp farten fra 50 til 70 km/t.
Snart er det støyende betongdekket på E6 mellom Jessheim og Mogreina en saga blott. I slutten av september, fem uker før planen, har hele den 6,6 kilometer lange strekningen fått asfalt, og bilistene slipper støyen fra skjøtene i betongdekket. Allerede i sommer blir det enklere å komme fram på strekningen for sommerbilistene.
- Siden entreprenør Peab, som rehabiliterer strekningen, har jobbet raskt og godt, kan vi allerede nå fjerne de midlertidige rundkjøringene på anleggsstrekningen nord for Gardermoen og sette opp farten fra 50 til 70 km/t. Dette er en stor fordel når ferietrafikken nå setter inn for alvor, sier byggeleder Morten Charles Jensen i Statens vegvesen. Etter planen skulle ikke dette skje før i slutten av oktober.
- Siden entreprenør Peab, som rehabiliterer strekningen, har jobbet raskt og godt, kan vi allerede nå fjerne de midlertidige rundkjøringene på anleggsstrekningen nord for Gardermoen og sette opp farten fra 50 til 70 km/t. Dette er en stor fordel når ferietrafikken nå setter inn for alvor, sier byggeleder Morten Charles Jensen i Statens vegvesen. Etter planen skulle ikke dette skje før i slutten av oktober.
To sommersesonger med arbeid
Betongdekket i nordgående kjøreretning på E6 mellom Jessheim nord og Mogreina stammer fra 1989 da det ble bygd ny E6 på strekningen. I løpet av de siste ti årene har betongdekket sprukket opp vesentlig, og skjøtene mellom betongplatene har medført støy og risting for bilistene.
I tillegg til å fjerne betongdekket bygger Peab opp vegen på nytt og legger asfalt. Arbeidene startet i mai 2019 og er gjort i to omganger. I fjor sommer ble strekningen Jessheim nord til og med viltpassasjen ved Haugseter-krysset utbedret, i år er det Haugseter-krysset til Mogreina som har stått for tur.
I tillegg til å fjerne betongdekket bygger Peab opp vegen på nytt og legger asfalt. Arbeidene startet i mai 2019 og er gjort i to omganger. I fjor sommer ble strekningen Jessheim nord til og med viltpassasjen ved Haugseter-krysset utbedret, i år er det Haugseter-krysset til Mogreina som har stått for tur.
- Hele strekningen skulle etter planen vært utbedret og ferdig asfaltert og oppmerket innen 31. oktober i år, men siden entreprenøren har jobbet effektivt, blir hele jobben gjort innen 25. september, fem uker tidligere enn planlagt. Dermed forkortes også tiden med ulemper for trafikantene, sier Jensen.
Kontaktperson i Statens vegvesen:
Morten Charles Jensen, byggeleder, tlf. 970 26 853
