Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen er først til å gripe ny mulighet for forskersamarbeid.

– Vi griper en mulighet i regelverket for offentlige anskaffelser om å samarbeide direkte med næringsliv og forskning om å utvikle de beste ideene, sier sjefingeniør Harald Buvik.

Inviterer til dialogkonferanse

Vi inviterer bredt. Den som har ideer om hvordan tunnelene i Norge kan bli tryggere for trafikantene, kan bli en del av et partnerskapet. Det er nytt at vi innenfor regelverket kan gå hele løpet med partnere uten nye runder med anskaffelser. 1. mars arrangerer vi en konferanse for alle som er interessert i dette.

Video

Statens vegvesen var en av fire vinnere i Innovasjon Norges «innovasjonspartnerskapskonkurranse» for 2017 med prosjektforslaget: «0-visjonen i norske vegtunneler». Innovasjon Norge legger 10 mill. kr på bordet som skal brukes i et eller flere innovasjonspartnerskap. 

– Sammen skal Vegvesenet og Innovasjon Norge drive fram et utviklingsløp med nye ideer og løsninger, forteller Buvik.

Katastrofer kan skje

Norge ligger på topp internasjonalt i trafikksikkerhet. Katastrofale brannulykker har ikke krevd liv i norske tunneler. Men ingen kan utelukke at det skjer. Vi har noen av Europas lengste tunneler. Og det var nettopp i lange tunneler med ett løp det var katastrofebranner i Mellom-Europa rundt årtusenskiftet. Det førte i sin tur EU-regler som skjerper kravene til sikkerhet i tunneler. Disse kravene gjelder også for Norge.

– Vi må forebygge katastrofer ved å utstyre tunnelene med sikkerhetsutstyr. Men dette handler også om hvordan mennesker opptrer i en kritisk situasjon for å kunne redde seg selv, sier Buvik. 

Du må evakuere selv, raskt!

Ved brann eller røyk må du evakuere på egenhånd. I lange ett-løps vegtunneler er dette særlig utfordrende. Det kan være helt avgjørende at trafikantene raskt blir klar over at situasjonen krever handling. De som er i situasjonen må gi slipp på det normale «skriptet».

– Fasen hvor du tolker hva som skjer rundt deg er preget av usikkerhet, misforståelser og ineffektivitet. Det er avgjørende at de som kommer i en situasjon raskt starter evakuering, sier Buvik. 

Forskerne Njå og Jensen mener at mangel på tidlig situasjonsforståelse (situation awareness) er forklaring på at skadeomfanget eskalerer, enten det er jordskjelv i Italia, flommer i Øst-Europa eller tunnelbranner i Norge. Å forbedre trafikantenes forutsetninger for selvredning er det derfor liten uenighet om.

Invitasjon til dialogkonferanse finner du i Doffin

Fakta:

  • Norge har om lag 1 130 tunneler på riks- og fylkesveiene. 150–200 tunneler er under planlegging. Omtrent halvparten er på Vestlandet (Rogaland til Sogn og Fjordane)
  • Norge ligger på topp internasjonalt i trafikksikkerhet målt i drepte og skadde per kjørte kilometer
  • Flere alvorlige tunnelulykker i Norge og Europa har medført et nytt sikkerhetsregime både i EU-området og i Norge med økt fokus på samfunnssikkerhet og beredskap generelt.