Artikkelen er fra 2014, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen ser framover mot midten av dette århundret i arbeidet med konseptvalgutredningen for Lofoten, skriver regionvegsjef Torbjørn Naimak i denne kronikken:

Lofoten fram mot år 2050

Statens vegvesen har fått i oppdrag å utrede framtidas transportløsninger i Lofoten. Det har skapt engasjement, og det er vi glad for. Statens vegvesen Region nord har sett fram til å starte arbeidet som skal legge føringer for utviklingen av Lofoten for flere tiår. I disse dager går det ut invitasjon til kommunene, fylkeskommunen og fylkesmannen til et møte der vi skal diskutere rammene for det videre arbeidet.

En konseptvalgutredning (KVU) er en faglig utredning som skal vise alternative måter å løse transportbehov og ivareta samfunnsmål. I første omgang vil KVUen for strekningen mellom Fiskebøl og Å danne grunnlaget for planlegging og prioritering når Stortinget skal vedta Nasjonal Transportplan for perioden 2018-2027. Samtidig har Statens vegvesen som en føring at vi planlegger i et 30-årsperspektiv. Utfordringen er altså å se framover mot midten av dette århundret.

Det heter seg at det er vanskelig å spå, især om framtida. Utviklingen av infrastruktur bidrar til å forme bosettingsmønster og næringsliv. Samtidig må vi ta høyde for at det er mye vi ikke vet om de neste tiårene, som vil påvirke samfunnets behov for veger, flytrafikk og sjøtransport. Skal vi for eksempel planlegge for et framtidig Lofoten med eller uten oljeaktivitet? Og hvordan vil reiselivsnæringa utvikle seg og hvor stor kan den bli? 

Ansvaret for å samordne de ulike samferdselsetatene er allerede en del av Statens vegvesens mandat. Det er også helt nødvendig å se de ulike tilbudene og samfunnsbehovene i sammenheng for at lofotingene skal få et best mulig tilbud i framtida, samtidig som vi bruker fellesskapets ressurser på en effektiv måte.

Det har kommet reaksjoner på at Samferdselsdepartementet i sin oppdragsbeskrivelse har bedt om at anløpsstedet for ferja mellom Bodø og Lofoten blir vurdert. Som samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har påpekt er det en naturlig del av prosessen at framtidige ferjeforbindelser også blir vurdert. Statens vegvesen legger opp til en bred og åpen prosess, der vi skal få fram ulike behov og ønsker. En konseptvalgutredning skal på et faglig grunnlag peke på mulige alternativer ut fra et perspektiv som strekker seg flere tiår fram i tid. Når de ulike behovene, forslagene og kostnadene har kommet på bordet, blir det opp til våre politiske myndigheter å ta beslutninger.

Vår konseptvalgutredning vil bygge på kunnskapen vi har både om dagens vegnett og om alternativer for utvikling og utbygging av eksisterende E10. Men vegene har ingen funksjon i seg selv. De må ses i sammenheng med befolkningsutviklingen i byer og bygder, næringslivets behov og tilgjengeligheten til alt fra sykehustjenester, utdanning og kulturopplevelser.

Derfor er kartlegging av behov en viktig del av en konseptvalgutredning. Den skjer i tett dialog med kommuner og brukergrupper, og både representanter for sjømatnæringene, reiseliv, ungdom og funksjonshemmede vil bli invitert inn i prosessen. Fra Statens vegvesens side legger vi opp til en bred prosess, med åpenhet omkring kunnskapsgrunnlaget. I Region nord har vi også tatt i bruk sosiale medier som en ekstra kanal for at alle skal ha mulighet til å bli informert om prosessen og komme med innspill underveis.

I en hverdag der både vi i Statens vegvesen og lofotingene er utålmodige og opptatt av de daglige behov, kan det være en utfordring å rette blikket så langt fram som det forutsettes i en konseptvalgutredning. Vi skal derfor bestrebe oss ekstra på å få inn synspunkter og erfaringer fra ungdommen, som skal prege utviklingen i årene som kommer.

Lofoten er en region med mange muligheter. Derfor ser vi fram til samarbeidet med en engasjert befolkning for å finne gode løsninger – som kan stå seg fram mot 2050!

 

Torbjørn Naimak, regionvegsjef

 

 

Strategisjef Unni M. Gifstad regionsjef Torbjørn Naimak prosjektleder Nils P. Rusånes
Strategisjef Unni M. Gifstad, regionvegsjef Torbjørn Naimak og prosjektleder Nils P. Rusånes ser fram til å starte arbeidet med konseptvalgutredningen for Lofoten. Foto: Kari Karstensen
Aktuelt for fylke(r): Nordland