Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

Engasjementet for den omtrent 130 km lange firefelts vegen er stort, både i Vest-Agder og i Rogaland.

- Det ser ut til å være omtrent 180 innspill som har kommet inn til Statens vegvesen innen høringsfristen 28. april (og noen etter det og), i tillegg er det noen offentlige instanser som har søkt og fått innvilget utsatt frist, så det blir sikkert enda flere, sier planleggingsleder Torun Lynnebakken.

Hun forteller også at det er en blanding av private, bedrifter og næringsdrivende, interesseorganisasjoner, velforeninger, og at i antall innspill er det flest privatpersoner og grupperinger av slike som har sendt inn.

- Møysommelig arbeid

Det er fortsatt for tidlig å si hva slags type innspill som har kommet inn, men mye tyder på at det er alt fra lokale miljøverdier, støy og næringsinteresser til overordnede innspill om trafikksikkerhet og transport sett i sammenheng med klima og bærekraft.

Lynnebakken fortalte nylig til Stavanger Aftenblad at arbeidet de nå står overfor gjør henne ydmyk.

– Det er et møysommelig arbeid vi har foran oss. Dette prosjektet vil føre til et stort inngrep uansett hvilken løsning som til slutt blir valgt. Derfor er jeg veldig ydmyk i forhold til jobben som nå skal gjøres, sier hun til avisen.

Hun kan også forsikre om at prosjektgruppen jobber effektivt med sette seg inn i innspillene, men også at de ser at det vil ta tid før alt er ferdig lest, vurdert og kommentert.

- Ikke overraskende handlet mye om jordvern, og vi ser at det er verdt å kikke på noen av forslagene som har kommet. Det er også andre hensyn som skal med i vurderingene. En linjejustering på ett sted kan fort føre til at andre viktige hensyn blir berørt. Jobben vår framover nå er få fram et godt underlag for å kunne velge den beste korridoren med størst nytte og minst negative miljøvirkninger, sier Lynnebakken.

De fleste vil utrede Jærlinja

Den såkalte Jærlinja, det vil si det ytre alternativet over Høg-Jæren kom inn i planleggingsprosessen på et senere tidspunkt enn det indre alternativet som var anbefalt i konseptvalgutredningen (KVU). Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som er planmyndighet i saken, bestemte at ytre og midtre korridor kunne være med i planprogrammet og vil ha folkets mening om den skal konsekvensutredes på lik linje som den indre. Ifølge Aftenbladet er stemningen overfor Jærlinja slik blant de berørte kommunene:

  • Sandnes: Nei, kun indre.
  • Gjesdal: Nei, kun indre.
  • Bjerkreim: Ja, begge.
  • Sokndal: Trolig ja, begge.
  • Lund: Trolig ja, begge.
  • Eigersund: Trolig ja, begge.
  • Time: Ja, begge.
  • Hå: Ja, begge.
  • Kleppe: Trolig ja, begge.
  • Fylkeskommunen i Rogaland: Nei, kun indre.             

 Hva skjer videre?

Prosjektgruppen skal vurdere alle innkomne innspill før de sammenfatter og lager et forslag til oppdatert planprogram for Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD).

- Hvor lang tid KMD trenger på å fastsette det endelige planprogrammet vet vi ikke. Men uansett vil vi jobbe videre for å få et best mulig underlag for planforslaget som vi håper vil legges ut på høring i høst, fastslår Lynnebakken.

Alternativene som er på høring. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder