Artikkelen er fra 2012, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen anbefaler at det bygges tunneler med to løp på E39 mellom Søgne og Ålgård. I første omgang gjelder dette strekningene Vigeland–Lyngdal og Egersund–Ålgård.

– Vi anbefaler at midtrekkverkskonseptet legges til grunn for videre planlegging av E39 mellom Søgne og Ålgård, sier regionvegsjef Kjell Inge Davik i region sør. – Det skal anlegges sammenhengende fysisk skille mellom kjøreretningene øst for Lyngdal og nord for Vinningland ved Egersund, inkludert midtrekkverk eller to løp i tunneler.

Også strekningen Lyngdal–Vinningland skal planlegges for fysisk skille mellom kjøreretningene, inkludert i tunneler. Byggingen av tunnelløp nummer to blir gjort når årsdøgntrafikken på strekningen overstiger 8 000.

Davik har vært en pådriver for at hele strekningen Oslo–Stavanger skal bli møtefri veg. E39 Søgne–Vigeland skal bygges som firefeltsveg, mens strekningen mellom Vigeland og Ålgård bygges som møtefri veg med to og tre felt og midtrekkverk.

Oppsummeringen av høringsuttalelsene er nå klar. Prosjektleder i Statens vegvesen Karl Sandsmark legger vekt på at hele strekningen Søgne–Ålgård planlegges som møtefri veg, men at strekningene med dårligst standard i dag bygges først.
– Bygging av tunnelløp nummer to mellom Lyngdal og Egersund kan utsettes ut fra en totalvurdering av blant annet økonomi, ulykkesrisiko og vegens forbikjøringsstandard, sier prosjektlederen. – Det andre løpet åpnes når årsdøgntrafikken passerer 8 000 kjøretøy.

Aktuelt for fylke(r): Agder, Rogaland