Trøtte sjåfører er et svært alvorlig trafikksikkerhetsproblem. Siden 2004 har Statens vegvesen kjørt kampanjen Stopp og sov. Målet er å få flere til å stoppe og sove når de blir søvnige bak rattet.

Hensikten med skiltene er å bevisstgjøre førere på både søvnproblematikken og løsningen. Skiltene plasseres på om lag 160 steder rundt omkring i hele landet  - fra nord til sør. Skiltene står oppe i perioder av året.

Motivet på skiltene er en sovesituasjon, og hjertet med tallet 15 symboliserer en viktig del av budskapet vårt: Nemlig at en blund på bare 15 minutter kan gjøre underverker for en søvnig sjåfør.

Om lag 75 prosent av Stopp og sov-skiltene er plassert i forkant av rasteplasser, men det skal også være mulig å finne et stoppested innen rimelig avstand fra de andre skiltene, for eksempel parkeringsplasser, tettsteder, enkelte bensinstasjoner eller andre establissementer.