Statens vegvesen gjenopptar arbeidet med grunnerverv på E18 Retvet – Vinterbro.

Illustrasjonsbilde fra dagens tett trafikkerte E18. E18 Retvet – Vinterbro vil i dette området gå i ny trasé sør for dagens veg. Bildet viser tett trafikk på tofeltsvei med lastebiler og privatbiler.
Illustrasjonsbilde fra dagens tett trafikkerte E18. E18 Retvet – Vinterbro vil i dette området gå i ny trasé sør for dagens veg Foto: Karoline Rage

Statens vegvesen satte arbeidet med planlegging og grunnerverv for prosjektet på pause i juli 2023 etter at Ås kommune sa nei til delfinansiering med bompenger.

Nordre Follo kommune og Ås kommune vedtok reguleringsplanene for E18 i oktober 2016. Disse gir rett til å ekspropriasjon i 10 år fra vedtaksdato, det vil si at avtale eller ekspropriasjonsvedtak må foreligge innen oktober 2026. Det er grunnen til at arbeidet med å erverve grunn nå starter opp igjen. Videre arbeid med skjønn og eventuelt jordskifte vil fortsette også i 2027 og videre fremover.

Grunneiere og leietakere blir kontaktet

Alle grunneiere og leietakere som det ikke er inngått avtale med tidligere, vil bli kontaktet av våre grunnerververe. De fleste vil bli kontaktet før sommerferien 2025 med tanke på videre forhandlinger etter sommerferien.

Grunneiere på eiendommer der det foreligger endelige avtaler må gjerne kontakte oss for avklaringer og informasjon.

Siste delstrekning på E18 fra riksgrensen

Den 14 kilometer lange strekningen E18 Retvet–Vinterbro er den siste av i alt ni delstrekninger i prosjektet E18 Ørje-Vinterbro. Målet med prosjektet er å øke trafikksikkerheten og bedre framkommeligheten gjennom økt kapasitet, i tillegg til å lede tungtrafikk og gjennomfartstrafikken utenom Kråkstad.

Prosjektet er inne i Nasjonal transportplans andre periode, det vil si etter 2031.