To nye pilotprosjekter for utslippsfri anleggsplass
Delprosjektet Strand – Ramstadsletta har fått tildelt støtte til to nye pilotprosjekter for å redusere utslipp fra boring og langtransport av masser.

Samferdselsdepartementet har gitt tilskudd til syv nye pilotprosjekter. To av disse skal gjøres med entreprenør Skanska på delprosjektet Strand – Ramstadsletta.
Helelektrisk stålkjernepæling og stagboring
For å stabilisere konstruksjoner og veganlegg blir det slått eller boret inn bjelker eller stenger i grunnen. Dette krever mye kraft. Tidligere prosjekt har allerede vist at det er mulig å få til helelektrisk stagboring. Nå skal det testes å gjøre dette parallelt med dieseldrevet stagboring for å kunne sammenligne. Dette vil danne grunnlaget for å studere disse i sammenheng, og kartlegge hvilke fordeler og ulemper de to alternativene har.
I tillegg vil det i prosjektet testes ut helelektrisk stålkjernepeling for første gang.
Langtransport av masser med elektriske lastebiler
Den andre piloten som har fått tildelt støtte er å teste langtransport av masser. Utslipp fra massetransport er en av de utslippskildene direkte knyttet til anleggsarbeidet der det er gode muligheter for å redusere utslipp. Med piloten skal prosjektet undersøke hvor godt det fungerer å lade lastebilene på anleggsområdet, og erfare hvordan hviletiden kan brukes til dette.
Målet er å demonstrere at langtransport av masser med elektriske lastebiler er mulig, og at dette kan være et attraktivt alternativ.
Piloter viktige for mer bærekraftig vegbygging
E18 Vestkorridoren har satt mål om å være et utstillingsvindu for bærekraftig vegbygging, og har allerede flere pilotprosjekter gående for å kutte utslipp. Et av disse er bruk av batteripakker for å lade elektriske anleggsmaskiner, som allerede har bidratt til lavere utslipp og dieselforbruk.
Statens vegvesen har satt mål om å redusere klimagassutslipp fra veganlegg med 55 prosent innen 2030. For å få det til må det testes ut nye løsninger som på sikt kan gjøre anleggsplassene utslippsfrie.