Prosjekthistorikk
E39 Fløyfjelltunnelen åpnet i 1988/89, og går mellom Nygårdstangen i sør og Sandviken i nord.
Eksisterende Fløyfjelltunnel er ca. 3,7 km lang og er en høytrafikkert toløpstunnel. I 2023 var trafikkmengden (ÅDT) ca. 48.000 kjøretøy pr. døgn.
Tunnelen ble bygget med tunnelboremaskin og strosset (det vil si å utvide) ut til to smale kjørefelt i hver retning. Dette gjør at profilet i hver av tunnelløpene har for liten bredde/høyde til at man kan kjøre toveistrafikk i hvert tunnelløp, selv om det er to felt i hver retning. Profilet tilsvarer omtrent T8, noe som er svært smalt for en høytrafikkert tunnel.
Forlengelsen av Fløyfjelltunnelen til Eidsvåg er omtalt i konseptvalgutredning (KVU) for transportsystemet i Bergensområdet (2011) og er en forutsetning for å kunne realisere ny bybane og sykkelstamveg fra sentrum til Åsane. Dette fordi Bybanen skal overta den eksisterende traseen av E39 fra Sandviken sykehus til Eidsvåg. Det ble gjennomført kvalitetssikring av beslutningsunderlag for konseptvalg (KS1) i 2012. Rapporten heter «Regionpakke Bergen».
Samtidig må eksisterende Fløyfjelltunnel oppgraderes etter Tunnelsikkerhetsforskriften, i tillegg til å tilrettelegges for mulig toveistrafikk ved planlagte stengninger i ett av løpene. Prosjektene er derfor slått sammen for å oppnå en rasjonell anleggsgjennomføring.
Det ble i 2022 utført en ekstern og intern verdianalyse av alternativer for oppgradering av eksisterende Fløyfjelltunnel. I tillegg er det også utarbeidet flere alternativvurderinger. De mest aktuelle alternativene er listet opp under:
- Alt 0/0+: Oppgradering etter tunnelsikkerhetsforskriften
- Alt A: Strossing av begge tunnelløp
- Alt B: Nytt nordgående tunnelløp og strossing av eksisterende løp
- Alt C: To nye tunnelløp
Den eksterne verdianalysen konkluderte med at alternativ B og alternativ C ble rangert likt og høyest av vurderte alternativer. Den interne verdianalysen konkluderte med at det burde gjøres et nytt anslag av alternativ C som på dette tidspunktet ikke var kostnadsvurdert.
Høsten 2022 ble det utarbeidet en rapport «Alternativvurdering alt. B mot C», der alternativ C ble anbefalt. Med bakgrunn i denne rapporten ble det utarbeidet reguleringsplan basert på to nye løp frem til grensesnittet mot ny, forlenget Fløyfjelltunnel. Reguleringsplaner ble vedtatt i 2023.
I ettertid er løsning blitt endret til Alternativ B – ett nytt løp og strossing av ett av dagens to løp. Det siste av dagens to løp vil gå ut av bruk. Begrunnelsen for dette valget var:
- mest mulig gjenbruk av dagens veg
- noe mindre volum av stein som må tas ut og deponeres
- sannsynligvis lavere, totale CO2-utslipp