Statlig plan bekreftet

— Avgjørelsen ble fattet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet torsdag 26. mai.

Justering av foreløpige korridorer

— Arbeidet med å finne frem til de beste løsningene for ny E39 mellom sør og sørvest fortsetter med uforminsket tempo.

Foreløpig skisse – April 2016

— - Det som er viktig å merke seg er at denne skissen viser et øyeblikksbilde, sier planprosessleder for prosjektet. Det vil si at endringer kan komme i prosessen mot utlegging av planprogram på høring.

Møte med «Jærlinja»

— Rune Gjedrem, initiativtager til «Jærlinja» og hans rådgiver Tore Svanes inviterte seg selv til møte med prosjektgruppen for ny E39 Lyngdal vest-Sandnes i dag.

- Må dra lasset sammen

— Listerkonferansen 2016 handlet om ny E39 fra Lyngdal til Sandnes. Rettere sagt ny E39 i Lister-regionen. Ordførere, politikere, næringsliv, og en del privatpersoner var blant de omtrent 180 deltakere denne mandagen på The Bølgen & Moi Hotel i Kvinesdal.

Signert kontrakt

— Tildelingen av oppdraget for analyse av samfunnsøkonomisk nytte slik vi informerte om i vår nyhetssak datert 28.12.15 ble påklaget innen gitt frist 11.01.16.

Listerkonferansen om ny E39

— I 2016 skal Listerkonferansen handle om ny E39. Statens vegvesen skal være med for å fortelle om planleggingprosess og status.

Samfunnsøkonomisk nytte for ny E39 Lyngdal vest-Sandnes

— Det skal i form av et konsulentoppdrag gjennomføres en samfunnsøkonomisk analyse (Andre samfunnsmessige virkninger) for ny E39 Lyngdal vest-Sandnes. Med bakgrunn i denne analysen skal en finne ut om prosjektets samlede nytte (fordeler) er større enn prosjektets samlede kostnader (ulemper).

Ja til statlig plan fra alle

— Alle de 11 forespurte kommunene har nå sagt ja til statlig plan. Det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) som overtar vedtaksmyndigheten.