Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Den nye E39 mellom Lyngdal i Vest-Agder og Sandnes i Rogaland skal gå i en av de to indre korridorene.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen presenterte departementets avgjørelse på en pressekonferanse i Egersund i dag. 

– En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien. Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. 

E39 mellom Stavanger og Kristiansand er en viktig ferdselsåre lokalt og regionalt. Lang reisetid og ulykkesrammede strekninger viser at strekningen ikke tilfredsstiller dagens og fremtidens behov.

Planarbeidet har vært gjennomført av Statens vegvesen. Prosjektet skal overføres til Nye Veier AS etter at kommunedelplanen er vedtatt Nye Veier AS skal stå for utbyggingen av strekningen. 

Dette er gjenværende alternativene for ny E39 mellom Lyngdal i Vest-Agder og Sandnes i Rogaland. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Rogaland, Agder