Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Mandag 31. august ble den sørlige delen av ny E39 mellom Bergen og Os overlevert fra Veidekke til Statens vegvesen.

Strekningen som er overlevert til Vegvesenet går mellom Svegatjørn i Bjørnafjorden kommune og Rådal i Bergen kommune. 
 
Kontrakten omfatter det meste av veglengden på prosjektet E39 Svegatjørn–Rådal, med en kontraktsverdi på knappe 2,3 milliarder kroner. Strekningen har for det meste bestått i tunnelbygging (Skogafjellstunnelen og Lyshorntunnelen), med dagsone på Svegatjørn og i Endalausmarka.

Viktig E39-strekning

Under signeringen i 2015 uttalte daværende regionvegsjef Helge Eidsnes at kontrakten hadde stor samfunnsmessig betydning, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Prosjektet inngår i arbeidet med utvikling av ferjefri E39, og gir moderne motorvegstandard mellom Bergen og Os.

23 km tunnel

Strekningen inkluderer rundt 23 km med tunnel – det meste med to løp parallelt. Siden byggestart i oktober 2015 er 1,8 mill. kubikk med tunnelmasse er sprengt ut.

Åpner i 2022

Når prosjektet åpner i 2022 vil kjøreturen mellom Svegatjørn i Bjørnafjorden kommune og Rådal i Bergen kommune ta åtte minutter. Deler av den nye vegen vil få fartsgrense på 100 kilometer i timen. Det er den første vegstrekningen i Vestland fylke med tresifret fartsgrense. 

Aktuelt for fylke(r): Vestland