Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Anleggsarbeidet starter allerede i oktober.

Tirsdag 15. september signerte Vegvesenet kontrakt med Peab Anlegg AS om byggingen av ny bru over Fjerdingelva, kulvert over elva Litlåa og oppgradering av tilstøtende veger på E6 i Grong kommune.

Strekningen som skal utbedres er på ca. 900 meter, og på denne delen av E6 i Grong kommune er vegen enkelte steder for smal til at to biler kan passere hverandre samtidig.

Bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet

- Dagens bru over Fjerdingelva har en kjørebanebredde på ca. 5 meter og en krapp sving nord for elva som kan føre til trafikkfarlige situasjoner. Å bedre framkommeligheten er også svært viktig, spesielt for tungtransporten, sier Harald Johnsen, prosjektleder i Statens vegvesen.

- Av de 1.700 bilene som kjører over Fjerdingelvbrua i snitt per døgn (ÅDT) er om lag 36 prosent lange kjøretøy over 5,5 meter. Derfor er det svært gledelig at vi kan starte byggearbeidet på denne parsellen allerede nå i oktober, sier han.

Strekningen sør for Fjerdingelva og nord til fv. 764-krysset ved Grøndalselv skal også oppgraderes til dagens standard for nasjonale hovedveger. I prosjektets hovedentreprise, E6 Fjerdingen-Grøndalselv, har Vegvesenet nå startet konkurransepreget dialog med tre entreprenører. For dette delprosjektet er det satt av om lag ett år til reguleringsplanlegging etter at dialogfasen og selve tilbudskonkurransen er avsluttet. Forventet byggestart er derfor først våren 2022.

 

Kartet viser dagens E6 Fjerdingen-Grøndalselv (i oransje) og delparsellen E6 Fjerdingelvbrua.

Viktig med oppstart før vinteren

- For E6 Fjerdingelvbrua med tilstøtende veger var det i utgangspunktet lagt opp til en anbudskonkurranse med forhandlinger. Siden dette er en relativt liten og ukomplisert utbygging, samt at prisene på tilbudene som kom inn var om lag på samme nivå som Vegvesenets kostnadsoverslag, valgte vi i dette tilfellet å innstille en entreprenør allerede etter første tilbud. Anbudskonkurransen ble derfor avholdt uten forhandlinger, forteller Johnsen.

– Det har også vært viktig at vi får startet byggingen før vinteren setter inn. På den måten får vi etablert oss på anleggsstedet før snøen kommer og forhåpentlig avsluttet byggingen i elveløpet før det blir stor vannføring i Fjerdingelva og Litlåa til våren, tilføyer han.

Valgte leverandør med best samsvar mellom pris og kvalitet

Peab Anlegg AS var en av tre leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget.

I tillegg til pris ble også leverandørenes plan for gjennomføring av oppdraget og ivaretakelse av helse, miljø og sikkerhet (HMS) på anlegget vektlagt i anbudskonkurransen. Det vil si at oppdraget ble tildelt entreprenøren som hadde det beste forholdet mellom pris og kvalitet.

Peab Anlegg AS, med støttende entreprenør Austad Maskinstasjon AS på vegbygging, er tildelt kontrakten med en kontraktssum på ca. 42,7 mill. kroner.

Arbeid som skal utføres på vegstrekningen i ett år fremover

Kontrakten som nå er signert omfatter bygging av ny bjelkebru over Fjerdingelva på ca. 55 meter og ny kulvert over Litlåa på ca. 18 meter. Videre skal det bygges ny veg på om lag 900 meter av E6.

Den gamle brua og eksisterende kulvert skal også rives og fjernes.

Følgende hovedarbeider inngår på vegstrekningen:

  • Vegetasjonsrydding, planeringsarbeid, vegfyllingsarbeider (ca. 23 000 m3)
  • Bergarbeider, som sprenging, sikring, rensk (antatt ca. 60 000 faste m3)
  • Knusing av sprengt stein til pukk (antatt ca. 6 000 m3)
  • Utsortering sprengt stein til frostsikringslag (antatt ca. 4 100 m3)
  • Vegoverbygning, asfaltarbeider (antatt ca. 9 000 m3 pukk og 4 100 tonn asfalt)
  • Plastring, tørrmuring mot elv
  • Diverse drens-/overvannsarbeider
  • Vegrekkverk, murer, grøntarbeider, m.m.
  • Massetransport (også til deponier)

Byggetiden for E6 Fjerdingelvbrua med tilstøtende veger er beregnet til ca. ett år. Det blir også lagt opp til en periode med sluttrydding våren 2022.

Når entreprenøren utfører sprengningsarbeid langs E6 vil det være nødvendig med kortvarig stenging av vegen. Vegen vil da være stengt for trafikk i maksimalt 30 minutter.

Vi holder informasjonsmøte i november/desember

I månedsskiftet november/desember planlegger Vegvesenet et informasjonsmøte om arbeidet med E6 Fjerdingelvbrua, samt arbeidet med E6 Fjerdingen-Grøndalselv.

– I hovedentreprisen har vi nå startet prosessen med konkurransepreget dialog med tre entreprenører og konsulentgrupperinger for å få fram gode forslag til mulig omregulering av strekningen. Målsettingen er å få færre avkjørsler på strekningen slik at den nye vegen kan bygges med en fartsgrense på 90 km/t, sier Johnsen.

Vi kommer tilbake med nærmere informasjon om informasjonsmøtet i løpet av november.

Bilde fra tirsdagens kontraktsignering. Foran f.v.: Harald Johnsen (prosjektleder i Statens vegvesen) og Gøran Fossmo (distriktsleder i Peab Anlegg AS). Bak f.v.: Per Randen (byggeleder veg i Statens vegvesen) og Petter Johansen (assisterende prosjektleder i Peab Anlegg AS).
Bilde fra tirsdagens kontraktsignering. Foran f.v.: Harald Johnsen (prosjektleder i Statens vegvesen) og Gøran Fossmo (distriktsleder i Peab Anlegg AS). Bak f.v.: Per Randen (byggeleder veg i Statens vegvesen) og Petter Johansen (assisterende prosjektleder i Peab Anlegg AS). Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Trøndelag