Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen skal utrede et nytt alternativ for E6 langs Smalvollveien, og en alternativ trase for «Arm av E6» Strømsveien via en ny tunnel under Teisenområdet.

Bakgrunn

I løpet av planleggingsarbeidet som har pågått siden februar 2016, har vi sett på mulige nye alternative løsninger for E6 som vi ønsker å utrede videre. Vi varsler derfor en utvidelse av planområdet for E6 Manglerudprosjektet.

Planprogram for reguleringsplan med konsekvensutredning lå ute til høring og offentlig ettersyn i perioden 14.08. – 25.09.2015. I høringsperioden høsten 2015 kom det inn flere innspill, blant annet i forhold til Oslo kommunes ønsker om sammenbinding av nye byutviklingsområder ved Ulvensplitten-Breivoll. På bakgrunn av dette ble det søkt etter nye løsninger for hovedvegsystemet i området Bryn/Teisen/Ulven/Alna, som vi nå ønsker å utrede videre.

Beskrivelse av nytt alternativ for hovedvegsystem

Det nye alternativet omfatter:

  • Ny E6-tunnel (arbeidsnavn ‘Manglerudtunnelen’) fra Abildsø til Smalvollveien nedenfor Tveita. Ny E6 følger Smalvollveien videre og kobles til dagens E6 omtrent ved Alna senter.
    • For den nye E6-tunnelen vurderes en tilknytning til/fra Ring 3 ved Bryn. Tilknytningsvegen går inn i fjellet nordøst for dagens Brynstunnel.
  • Ny tunnel (arbeidsnavn ‘Teisentunnelen’) mellom Strømsveien ved Teisenkrysset og ny E6-trasé ved Smalvollvollveien.
  • Teisenkrysset bygget om til toplanskryss med alle svingebevegelser.

I dette alternativet blir E6 mellom Abildsø og Alna ca. 2,2 km kortere enn dagens E6 via Ryenkrysset og Ulvensplitten.

Det nye alternativet gir mulighet for delvis nedbygging av dagens trase for E6 som går via Ulvensplitten og «Arm av E6» Strømsveien mellom Alna og Teisenkrysset. Nedbygging av disse vegene kan gi reduserte barrierer og kan gi nye rammer for den fremtidige byutviklingen i området.

Prinsippet med lang tunnel til Smalvollveien er for øvrig omtalt i planprogrammet i kapittel 2.4 under løsninger som er vurdert, men ikke skal utredes videre. Hovedforskjellen mellom dette og det nye prinsippet er at i planprogrammet var både Strømsveien og Ulvensplitten beholdt som i dag, og dette ga et komplisert kryss nord i Smalvollveien og i Teisenkrysset. Ved å legge inn ‘Teisentunnelen’ faller dette forholdet bort.

Videre utredning

Det skal gjennomføres tekniske og økonomiske vurderinger av alternativet og konsekvensene for miljø og samfunn skal utredes. Tema som trafikksikkerhet, fremkommelighet for kollektivtrafikk, syklister og gående, støy, luftforurensning, naturinngrep, nærmiljø, byutvikling, anleggsgjennomføring (inkl. etappeinndelinger), mv. vil bli tillagt vekt ved valg av endelig løsning.

De nye alternativene for hovedvegsystemet i området Bryn/Teisen/Ulven/Alna vil utredes parallelt med de opprinnelige alternativene i planprogrammet.

Varsel om markarbeid

I tiden framover vil det foregå registreringer og undersøkelser på strekningen. Teknisk personale fra Statens vegvesen og innleide konsulenter kommer til å utføre registreringer, befaringer, oppmålingsarbeider og grunnundersøkelser med borerigg. Det vises til oreigningsloven § 4 og til lov om eigedomsregistreringer (matrikkellova) § 41. Det kan også bli utført kulturminneundersøkelser etter § 9 og § 11 i kulturminneloven. Før det gjennomføres grunnboringer og kulturminneundersøkelser med maskinelt utstyr vil de grunneierne dette gjelder få særskilt varsel.

Om E6 Manglerudprosjektet

E6 Manglerudprosjektet strekker seg fra Klemetsrud til Ulven. Målet med prosjektet er å tilby et effektivt, miljøvennlig, sikkert og tilgjengelig transportsystem i planområdet. Det betyr blant annet redusert støy og luftforurensing fra vegtrafikken, bedret fremkommelighet og forutsigbarhet for kollektivtrafikken, et sammenhengende gang- og sykkelvegsystem og større forutsigbarhet for godstransporten.

Den utvidelsen av planområdet som nå varsles blir en tilleggsutredning til den konsekvensutredningen (KU) som er varslet tidligere. Det skal utarbeides en overordnet KU for hele prosjektet, som vil følge første reguleringsplan for E6 Klemetsrud - Ryen. Høring av denne planen og overordnet KU for hele prosjektet vil bli i 2019.

Åpent informasjonsmøte

Vi inviterer til åpent informasjonsmøte på Bryn skole, Teisenveien 40 tirsdag 10. januar 2017 kl. 18.00-20.00. Vel møtt.

Høringsfrist

Høringsfrist for innspill til utvidelsen av planområdet er satt til 18. januar 2017.

Innspill sendes til Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 Lillehammer eller på epost til firmapost-ost@vegvesen.no.

Spørsmål til planutvidelsen rettes til planleggingslederne Jan Terje Løitegård eller Petter Skjelsbæk på telefon: 02030 eller epost:

Aktuelt for fylke(r): Oslo