Store muligheter for norsk industri
Vegvesenet ønsker tidlig dialog og samarbeid med maritim-, og offshorebransjen som har erfaring med store leveranser. Erfaringsutveksling og dialog var stikkord for denne ukas Ferjefri E39 bransjetreff i Bergen som samlet 100 deltakere fra ulike deler av bransjen.
– Det er store muligheter for å inngå et godt samarbeid for å løse utfordringene med fjordkrysningene. Vi har forslag til de teknologiske løsningene, men vi trenger hjelp med utførelsen av prosjektene, forklarer prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham.
– Vi ønsker derfor å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt slik at de kan forberede seg, og vi rekker å ta innspillene som kommer med i våre planer. Vi er sikre på at vi har mye å lære av maritim og offshore-bransjen i de store og krevende utfordringene vi står overfor, fastslår hun. Ferjefri E39 handler både om utbedring av vei til lands, men også om å erstatte syv ulike ferjestrekninger med ti ulike konstruksjoner (bruer og tunneler).
Mathias E. Eidem, Kjell Håvard Belsvik og Jørn Arve Hasselø fra Vegvesenet som er prosjektledere for henholdsvis fjordkrysninger, Bjørnafjorden og Sulafjorden/Halsafjorden presenterte de ulike teknologiske løsningene som kan være alternativer for kryssing av fjordene. I tillegg presenterte de noen av de ulike forskningsprosjektene hvor Phd-kandidater ved Chalmers, NTNU og Universitetet i Stavanger hjelper Vegvesenet med blant annet målinger av eksterne laster som vind, bølger og strøm, nedbryting av betong under vann og samfunnsøkonomiske analyser.
Bjørnafjorden – behov for ulike marine operasjoner
– Vi jobber med å kartlegge alle forhold i og omkring hver enkelt fjord, vi skal skreddersy de teknologiske løsningene slik at de er spesialtilpasset forholdene i den enkelte fjord. Vi er i ferd med å opparbeide oss mye detaljert kunnskap, og dere er viktige bidragsytere for at vi skal kunne klare å få til utvikling og bygging av løsningene, sier Kjell Håvard Belsvik.
– Det er snakk om veldig store konstruksjoner, på Bjørnafjorden vurderer vi å bygge en sideforankret eller endeforankret flytebru som vil være over fem kilometer lang. Vi anslår at vi vil trenge om lag 100 000 tonn stål for denne brua, sier han.
–Vi trenger hjelp fra dere som har erfaring med anker og ankerliner, og vi trenger hjelp fra verft som har erfaring med å bygge skipsskrog. Hver flytepongtong kan sammenlignes med et skipsskrog, og vi kan trenge så mange som 36 pongtonger, fortsetter han. –Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring for dere, sier han.
Sulafjorden og Halsafjorden – ekstreme vindforhold
Jørn Arve Hasselø presenterte de omfattende vindmålingstestene som er gjennomført, og påpekte kjente risikofaktorer og kostnader. –Vi har utført detaljerte klimaanalyser i tett samarbeid med Meteorologisk institutt, og vi ser at mange benytter seg av dataene vi har jobbet fram. Vi har samarbeidet godt med offshore-bransjen før, blant annet om Bergsøysundbrua flytebru, og det skal vi klare igjen!
Her kan du lese mer om delprosjektet fjordkrysninger
Digitalisering kan gi full oversikt over hvert objekt
Preben Rene Madsen, BIM-koordinator i Vegvesenet presenterte mulighetene som følger med digitalisering.
– Hver flytepongtong vil være på størrelse med en håndballhall, og ved å utvikle gode systemer for overføring av data fra prosjektering til bygging, deretter til drift og vedlikehold vil vi ha full oversikt over hvert objekt til enhver tid. De åpne dataene vil være tilgjengelige for alle entreprenører, slik kan vi samarbeide på best mulig måte, forklarer Madsen.
En mulighet til å gjenreise norsk stålindustri
Tore Roppen fra Kleven verft (innkjøps- og produksjonsdirektør) presenterte noen av utfordringene med dagens verftsindustri i Norge. – Slik situasjonen er i dag er det utfordrende for norsk industri å levere nok stål til en massiv konstruksjon som Bjørnafjorden som vil kreve 100 000 tonn stål. Vi produserer kun 5000 tonn selv på Kleven, resten av stålet må vi importere fra det internasjonale markedet, sier han. –Det er komplisert å importere stål, man må egentlig produsere stål selv for å forstå hvordan man skal kjøpe stål, sier han. Det er mangel på stål-kompetanse i Norge i dag, men Ferjefri E39 kan være en katalysator for å gjenreise norsk stålindustri som pr. i dag ligger i brakk, understreker han. – Det er bra at bransjen involveres så tidlig, slik at man har mulighet til å tilrettelegge for økt stålproduksjon i Norge, fastslår han.
Muligheter for norsk industri å hevde seg internasjonalt
Ketil Aas-Jakobsen fra Aas-Jakobsen presenterte ulike kontraktsformer og hans viktigste råd er å stille krav til kompetanse underveis i prosessen for å redusere risikoen. - Samspillet mellom Vegvesenet og alle deler av industrien er viktig, og bransjen må se mulighetene: prosjektet innebærer et kvantesprang i teknologi, og det å være med på Ferjefri E39 vil kunne gi store internasjonale muligheter senere, understreker Aas-Jakobsen. Hans Hide fra Kvaerner understreket også behovet for tidlig involvering slik at man kan kjenne underleverandørene, og kreve kvalitetsrapportering jevnlig. –Her gjør dere noe bra, det er bra å være tidlig ute, sier Hide.
Vi ønsker kontrakter som gir innovasjon
– Vi ønsker kontraktsformer som bransjen føler seg trygg på, og som gir innovasjon, sier Kjartan Hove, prosjektdirektør i Vegvesenet. Vegvesenet følger Lov om offentlige anskaffelser, men vi ønsker å understreke at vi er åpne for fleksible kontraktsformer, sier Hove. – Slik situasjonen er i dag er det mer interesse i det internasjonale markedet enn i det norske, men vi understreker at vi gjerne vil høre fra dere hva slags kontraktsformer dere ønsker. Lov om offentlige anskaffelser skal ikke være til hinder for innovasjon, understreker han. – Vi håper at dere griper mulighetene som kommer og vil samarbeide med oss, sier John Atle Haugland fra Vegvesenet. –Vi vil gjøre vårt beste for å skape forutsigbarhet for markedet, understreker han.
Gode tilbakemeldinger og interessant dialog
– Dette er det første møtet vi har hatt med denne delen av bransjen, og vi setter pris på den gode dialogen vi har hatt her i dag, oppsummerer Helge Eidsnes (Regionvegsjef, Region vest) og Kjersti Kvalheim Dunham.
– Vi trenger deres kompetanse, kom til oss med kompetansen deres og hjelp oss! Vi er åpne for samarbeid og dialog, avslutter de.

-
Bilde 1 av 24: -Vi setter pris på den åpne og ydmyke tilnærmingen Vegvesenet har vist i dag, sier Kathrine Haldorsen og Lars Minsaas (Kvaerner) og Per Horn (Multiconsult). - Det er viktig å ha med bransjen, og da er det viktig med en god kontraktsfilosofi og tidlig involvering! Foto: Linda Grønstad -
Bilde 2 av 24: – Det var spennende å høre om kontraktsfilosofiien i Statens vegvesen, og om hvordan vi kan være en partner for Vegvesenet, sier Halvor Lie og Dag Fergestad (SINTEF Ocean AS) og Vigleik Hansen (DNV-GL). Foto: Linda Grønstad -
Bilde 3 av 24: Terje Moe Gustavsen, vegdirektør, Statens vegvesen ønsker velkommen til bransjetreffet. Foto: Kjersti Kvalheim Dunham -
Bilde 4 av 24: Kjersti Kvalheim Dunham forteller om de ulike alternativene for kryssing av Bjørnafjorden. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 5 av 24: -Vi er i gang, nå ønsker vi å få hjelp fra dere, kom til oss med kompetansen deres, sier Terje Moe Gustavsen, vegdirektør, Statens vegvesen. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 6 av 24: - Vi ønsker tidlig dialog med bransjen slik at de kan forberede seg på prosjektene som kommer, sier prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 7 av 24: Preben Rene Madsen snakket om mulighetene digitalisering gir for detaljerte data om hvert enkelt objekt og deling av data. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 8 av 24: Mathias E. Eidem, delprosjektleder for fjordkrysninger snakket om de ekstreme konstruksjonene i Ferjefri E39, både hengebruer, flytebruer og rørbruer. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 9 av 24: En nedsenket flytende rørbru er ett av alternativene vi vurderer, forteller Mathias E. Eidem, deltprosjektleder, fjordkrysninger. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 10 av 24: – Vi skal bygge ekstreme konstruksjoner som skal skreddersys til den enkelte fjord. Vi får en formidabel samfunnsgevinst ved å redusere reisetiden over Bjørnafjorden fra 40 minutter til 3 minutter, forklarer Kjell Håvard Belsvik, prosjektleder, Bjørnafjorden. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 11 av 24: - Ferjefri E39 er et prosjekt som kan gjenreise norsk stålindustri sier Tore Roppen, Kleven verft. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 12 av 24: Et kvantesprang for teknologiske løsninger, Norge får nå sjansen til å hevde seg internasjonalt, sier Ketil Aas-Jakobsen (Aas-Jakobsen) og Kjersti K. Dunham. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 13 av 24: – Vi har god erfaring med å samarbeide med offshorebransjen, og det skal vi få til igjen, sier Jørn Arve Hasselø, prosjektleder for Sulafjorden og Halsafjorden. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 14 av 24: – Ingen fjorder er like, og vi vil ha ulike kontraktsformer for hver enkelt fjordkrysning. Lov om offenlige anskaffelser skal ikke være til hinder for innovasjon, understreker Kjartan Hove, prosjektdirektør, Statens vegvesen. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 15 av 24: – Ferjefri E39 er et teknologisk kvantesprang som det vil være svært verdifull for bransjen å være en del av, for så å kunne være konkurransedyktig i det internasjonale markedet, sier Ketil Aas-Jakobsen (Aas-Jakobsen). Foto: Linda Grønstad -
Bilde 16 av 24: Gode diskusjoner og spørsmål fra bransjen. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 17 av 24: Modellen som viser de ulike alternativene for kryssing av Bjørnafjorden vekte stor interesse. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 18 av 24: – Vi skal følge regelverket for Offentlige anskaffelser, men samtidig skal vi benytte det spillerommet som finnes. Vi håper at dere griper mulighetene som kommer, sier John Atle Haugland (seksjonsleder for Juridisk og anskaffelser, Statens vegvesen, Region vest). Foto: Linda Grønstad -
Bilde 19 av 24: – Det er nødvendig med involvering og detaljert rapportering av kvalitet i alle faser av et prosjekt for å forebygge risiko, sier Hans Hide (Kvaerner). Foto: Linda Grønstad -
Bilde 20 av 24: -Dette er jo som tre Hardangerbruer på rad... Gode diskusjoner ved modellen for kryssing av Bjørnafjorden. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 21 av 24: Vegvesenet jobber med ulike løsninger for kryssing av de lange fjordene. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 22 av 24: Gode diskusjoner ved modellen for kryssing av Bjørnafjorden. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 23 av 24: Hilde Brendskag Lied (Regionvegsjef, Statens vegvesen, Region Midt) besvarer spørsmål fra bransjen. Foto: Linda Grønstad -
Bilde 24 av 24: – Takk for alle gode innspill vi har fått i dag, sier Helge Eidsnes (Regionvegsjef, Region vest) og prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham. Foto: Linda Grønstad