Forsyningsbase for petroleumsnæringa, containerhavn for shipping mellom Asia og Europa, verftsindustri eller oljeomlasting? Den internasjonale storhavna som planlegges i Kirkenes skal helst ha plass til alt. Samtidig er det ingen som vet hvordan framtida ser ut.

Dette er utfordringen for planleggerne som arbeider med ny havn i Høybukta vest ved Kirkenes.

Statens vegvesen har ansvaret for å lage reguleringsplan for området, sammen med Sør-Varanger kommune, Kystverket og Finnmark fylkeskommune.

Fleksible løsninger

Til å bistå med utformingen av havnearealet, er Multiconsult engasjert.

Konsulentene har fått i oppdrag å skissere tre til fire ulike konsepter for hvordan framtidas havneutfordringer kan løses, blant annet hvordan ulike funksjoner kan plasseres i forhold til hverandre. Her er også framtidig jernbane til Rovaniemi inkludert.

– Det som er viktig nå, er at vi legger opp til fleksibilitet. Vi vet ikke hvilke behov som vil komme først, men det er viktig å ha planer klare når mulighetene åpner seg. Gjennom planleggingen skal vi konkretisere mulige løsninger og kartlegge utfordringene, slik at aktørene får et godt grunnlag for å jobbe videre, sier prosjektleder Oddbjørg Mikkelsen i Statens vegvesen i Finnmark.

De konkrete skissene for de ulike konseptene skal være klare i oktober.

Stor godshavn

I utgangspunktet er det lagt opp til at det nye havnearealet skal være på 1000 dekar. Til sammenligning er containerterminalen i Gøteborg på 600 dekar, mens forsyningsbasene langs norskekysten er fra vel 200 til drøye 500 dekar.

– Det vi vet er at Kirkenes har veldig mange muligheter. Men framtidige behov vil blant annet være avhengige av utviklingen i internasjonale markeder, forholdet til Russland og transporten langs den nordlige sjørute. Vi skal ha 2062 som tidsperspektiv for planleggingen. Det kan skje mye fram til da, og det meste vet vi ikke om i dag, sier Oddbjørg Mikkelsen.

Som en del av arbeidet med utforming av ny havn, har Multiconsult utarbeidet en foreløpig rapport om framtidig marked for havnetjenester i Kirkenes.

Les hele rapporten her.

Grunnundersøkelser

I forbindelse med arbeidet med reguleringsplan, gjør Statens vegvesen omfattende grunnundersøkelser i Høybukta vest både til lands og i sjøen. Grunnforholdene er svært variable, og består av både fjell, myr og leire. For å unngå at kvaliteten på prøvene svekkes med lang transport, har Statens vegvesen brukt sitt mobile laboratorium.

Les mer om grunnundersøkelsene i denne artikkelen på vegnett.no

Grunnundersøkelsene er viktige både for å kunne finne de beste løsningene for å plassere havna i terrenget og for å vurdere kostnader ved de ulike alternativene.

Det gjøres også strømningsmålinger i sjøen, for å kunne gjøre modelleringer av hvordan eventuelle utfyllinger vil påvirke strømmene i fjorden.

Det planlegges en stor havn i Høybukta vest som kan dekke mange ulike behov i framtida Foto: Multiconsult
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark