Stortinget ga i NTP tydelige signaler om at dette var foretrukne løsning, og departementet har altså fulgt opp. Oppdragsbrevet er sendt Statens vegvesen.

Setter i gang

- Vi er glade for at beslutningen er tatt, og setter i gang med en gang, sier prosjektleder Anne-Grethe Nordahl. – Det er for tidlig å slå fast eksakt startdato på anleggsarbeidene, men grovt fortalt tar det rundt seks år å gjennomføre prosjektet nå som klarsignalet er gitt. I første omgang vil drøye to år vil gå med til å skaffe lokal tilslutning til bompengefinansiering, ekstern kvalitetssikring (KS2) og Stortingsvedtak. I denne perioden vil vi også bygge opp prosjektorganisasjonen, gjennomføre grunnerverv og gjøre anskaffelser. - Byggetida er per nå estimert til ca. fire år. Etter det skal vi bruke ca. ett år på å rehabilitere den eksisterende Oslofjordtunnelen, sier prosjektlederen.

Finansiering og byggeprosess

Totalkostnaden til prosjektet er foreløpig estimert til 4,6 mrd. Prosjektet er finansiert av bompenger og statlige bevilgninger. Det nye løpet i Oslofjordtunnelen bygges samtidig med firefelts veg mellom Vassum og Måna, inkludert rehabilitering av de eksisterende tunnelene på strekningen. Når dette er ferdig, skal det eksisterende løpet i Oslofjordtunnelen rehabiliteres.

Sikkerhetsfokus

De fleste hendelser i tunneler skyldes kjøretøystans. De potensielle konsekvensene ved hendelser vil bli sterkt redusert med det nye tunnelløpet. I en ny tunnel med to løp er det ved hendelser eller vedlikehold mulig å stenge ett og ett felt, og ha tovegs kjøring i ett løp.

- En ny to-løps tunnel får en helt annen sikkerhetsprofil enn dagens ett-løps tunnel. Det bygges rømningsveger for hver 250 meter, fire av disse får utvidet profil slik at de kan benyttes av redningskjøretøy. Ved eventuell evakuering tennes ledelys til rømningsvegene, og ekstra kraftige vifter vil blåse røyken ut av tunnelen. Dette gir god sikkerhet ved hendelser som brann, sier Nordahl. I det videre arbeidet legges det opp til tett samarbeid med de lokale brannvernmyndighetene.