Målrettet gjennomføring av Oslopakke 3 krever god samhandling mellom lokale myndigheter og stat. Det ble derfor etablert en styringsgruppe for Oslopakke 3 i januar 2009. Hovedoppgaven for styringsgruppen er å legge til rette for god styring og gjennomføring av Oslopakke 3.

Det er lagt opp til porteføljestyring av Oslopakke 3 med årlig rullering av fireårige handlingsprogrammer. Porteføljestyring innebærer at prioriteringer i Oslopakke 3 bestemmes av en rekke forhold:

  • Mål- og resultatstyring
  • Disponible midler
  • Planstatus
  • Samfunnsøkonomisk lønnsomhet
  • Kapasitet på planlegging og gjennomføring

Dette skal bidra til at samlet ressursinnsats og prioritering av tiltak, er mest mulig i samsvar med målene for Oslopakke 3.

Handlingsprogrammet for Oslopakke 3 gir en samlet oversikt over planer for utvikling av transportsystemet i Oslo og Akershus de neste fire årene.

Årlig beslutningsprosess:

  • Styringsgruppen fremmer forslag til handlingsprogram for Oslopakke 3 på forsommeren.
  • Akershus fylkesting og Oslo bystyre behandler forslag til handlingsprogram for Oslopakke 3 i løpet av sommeren.
  • Samferdselsdepartementet utarbeider omtale av Oslopakke 3 med forslag til bruk av statlige midler og bompenger påfølgende år. Regjeringens forslag til statsbudsjett (Prop. 1 S) legges fram i oktober med etterfølgende behandling i Stortinget.
  • Akershus fylkeskommune og Oslo kommune vedtar bruk av Oslopakke 3-midler til tiltak de har ansvaret for i forbindelse med behandling av sine budsjett og økonomiplaner før årsskiftet.
  • I sum gir dette grunnlag for tiltakshaverne å utarbeide egne budsjett
    • Statens vegvesen (riksveger, samt fylkesveger i Akershus)
    • Bymiljøetaten (kommunale veger i Oslo kommune)
    • Ruter/Sporveien m fl (trikke- og T-baneprosjekt, driftstiltak innen kollektivtrafikk mv)
    • Jernbanedirektoratet (kun statlige midler til jernbanetiltak)

 

Handlingsprogrammet ble vedtatt av Akershus fylkesting 17. juni og Oslo bystyre 19. juni.