Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Som også fører til færre vogntog over Svinesund og mer av godset over på jernbane og sjøvegen.

Torsdag 12. februar var det KVU-verksted i Moss med ca. 50 deltakere fra transportnæringen, kommuner, fylkeskommuner og transportetatene. Oppgaven til de offentlige etatene var å spisse ørene for å høre hvordan hverdagen er for de som jobber med transport og logistikk på skip, bane og bil. Fokus var hvordan endringer i terminalstruktur kan bidra til å nå målene for godstransport.

- Her var det mye å lære. Godstransport er et komplekst felt med mange aktører med ulike behov og ulike rammevilkår, sier prosjektleder Anders Jordbakke. 

Han har ansvaret for å utarbeide en konseptvalgutredning som har fått navnet KVU for godsterminalstrukturen for Oslofjordområdet. Oslofjordområdet strekker seg i denne sammenheng fra Kristiansand rundt fjorden og til svenskegrensa. Statens vegvesen Region øst samarbeider i dette arbeidet med Statens vegvesen Region sør, Kystverket og Jernbaneverket. KVU-rapporten skal leveres til høring og kvalitetssikring i løpet av høsten 2015.

Verksted er en sentral del av KVU-prosessen og skal sørge for medvirkning fra aktører som er berørt av temaet.

Stort engasjement blant deltakerne på KVU-verksted i Moss. Hvordan overføre mer av transporten fra veg til sjø og bane? Foto: Ingeborg Olsvik
Aktuelt for fylke(r): Vestfold og Telemark, Viken, Agder, Oslo