Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Styringsgruppen for Byvekstavtalen og styringsgruppen for Oslopakke 3 er enige om forslag til handlingsprogram for perioden 2022-2025. 96 % av bompengene og statlige og lokale midler går til tiltak for kollektivtrafikk, gange og sykkel.

Forslaget binder sammen økte statlige tilskudd gjennom Byvekstavtalen med Tilleggsavtalen, bompenger og lokale parters bevilgninger i Oslopakke 3, til en omfattende portefølje av prosjekter og tiltak.

Det tas forbehold om at handlingsprogram og Tilleggsavtalen blir politisk vedtatt i fylkesting, kommune- og bystyre. Det tas videre forbehold om behandling av Tilleggsavtalen i regjeringen.

En omfattende portefølje av prosjekter og tiltak 

  • Det nye handlingsprogrammet foreslår å fullfinansiere Fornebubane og nytt signalsystem (CBTC) for T-banen frem til ferdigstillelse i 2027. Videre prioriteres innkjøp av nye trikker, oppgradering og vedlikehold av T-bane- og trikkenettet, planmidler til Majorstuen T-baneknutepunkt, ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum og bane/kollektivløsning til Nedre Romerike. 
  • Drift av kollektivtrafikken prioriteres også, blant annet gjennom bruk av belønningsmidler i Byvekstavtalen. 
  • Sykkelsatsingen fortsetter. Oslo kommune er, i samarbeid med Statens vegvesen, i gang med å gjennomføre Plan for sykkelveinettet i Oslo. I Viken prioriteres midler til sykkelsatsing i tråd med gjeldende samferdselsplan. 
  • Ny bro over jernbanen ved Oppegård stasjon, ligger også inne med midler, og er et forslag som er i tråd med stasjons- og knutepunktsutvikling i Byvekstavtalen. 
  • Det pågår en tung satsing på jernbanen, som del av grunnstammen for kollektivtrafikktilbudet i Oslo og Viken. Det største jernbaneprosjektet er Follobanen, som skal åpnes neste år. 

Tilleggsavtalen til Byvekstavtalen 

Tilleggsavtalen skal ivareta elementene i bompengeavtalen fra 2019, og er et tillegg til byvekstavtalen mellom staten ved Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Viken fylkeskommune, Oslo, Bærum, Lillestrøm og Nordre Follo kommune. 

Avtalen skal bidra til å redusere bompengebelastningen, gi et bedre kollektivtilbud og tilskudd til lavere kollektivtakster. Tilleggsavtalen gir også økt fleksibilitet for bruk av statlige midler til kollektiv, gang- og sykkeltiltak på kommunale og fylkeskommunale veier.

 

Bomring i Oslo Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen