Gjennomførte prosjekt
En rekke veg- og kollektivtiltak er finansiert gjennom Oslopakke 3 siden oppstart i 2008.
Nye vegprosjekt har gitt økt sikkerhet og bedre framkommelighet, samt miljøgevinst for områder som er avlastet for trafikk.
- T-bane og nye vogner har fått økt punktlighet, kapasitet og standard. Flere knutepunkt og trikkestrekninger er oppgradert.
- Gjør det tryggere for gående og syklende.
Et utvalg prosjekter gjennomført i perioden 2009-2016:
* Lørenbanen (2016)
Ny 1,6 km T-bane mellom Økern og Sinsen med ny underjordisk stasjon på Løren.
* Østensjøbanen (2016)
Stasjonene er pusset opp. Det er lagt nye skinner og strømforsyningen er forsterket.
* Rv. 22 Lillestrøm – Fetsund (2015)
En 5 km lang strekning mellom Fetsund og Lillestrøm er bygd om til firefeltsveg, med parallell gang- og sykkelveg.
* E18 Sydhavna (2015)
Et nytt toplanskryss med ramper og rundkjøring er bygd på Mosseveien ved Sydhavna.
* Oppgradering av Bogstadveien (2015)
Bogstadveien var i dårlig forfatning. Både skinnegang, gate, fortau og holdeplasser er oppgradert.
* Kolsåsbanen (2014)
Oppgradering av 12 km lang strekning med 13 stasjoner, med plattformer i full lengde og nye strømskinner. 750 parkeringsplasser for bil er bygd ved stasjonene.
* Lambertseterbanen (2013)
På Lambertseterbanen fra 1966 har bane og stasjoner blitt fullstendig modernisert.
* Oppgradering av Grorudbanen (2013)
De tre siste stasjonene Vestli, Romsås og Stovner ble oppgradert sommeren 2013.
* Ensjø stasjon (2013)
Ensjø stasjon har blitt totalrenovert.
* Rv. 150 Ring 3 Ulven-Sinsen – nytt hovedvegsystem (2013)
Nytt hovedvegsystem, med ring 3 i tunnel mellom Økern og Sinsen (Lørentunnelen). Pluss kollektivknutepunkt på Økern.
* Oppgradering av Vogts gate (2012)
Fra Åsengata på Torshov til Birkelunden på Grünerløkka er skinnegang, gate, fortau og holdeplasser oppgradert.
* Nytt dobbeltspor Asker-Lysaker (2011)
Da Drammenbanen også ble ferdig oppgradert i 2015, ble det totalt fire spor mellom Asker og Lysaker.
* E18 Bjørvikaprosjektet – Operatunnelen (2010)
Operatunnelen åpnet september 2010. Nytt Havnelagerkryss i 2012 reduserte gjennomgangstrafikken ytterligere.
Buss og trikk fikk egne felt, og det er lagt til rette for gåing og sykling i Bjørvika.
* Carl Berners plass (2010)
Ombygging for bedre fremkommelighet for buss, trikk, sykkel og fotgjengere. Ga 50 prosent økt personkapasitet.
* E16 Wøyen – Bjørum (2009)
Første del av ny firefeltsveg mellom Sandvika og Sollihøgda. En 5 km lang strekning, halvparten i tunnel.
* Jernbanetorget (2009)
Kollektivknutepunkt ble oppgradert for å gi enklere bytte av transportmiddel for reisende.
*E6 Assurtjern – Vinterbro (2009)
Hele E6 fra Oslo til Svinesund fikk fire felt frem til 2009. Siste strekning var E6 Assurtjern-Vinterbro, som er 5,5 km lang.
* Noen små og mellomstore tiltak i Oslopakke 3:
Oslopakke 3 omfatter investeringer på fylkesveger i Akershus, kommunale veger i Oslo, samt de fleste investeringer på riksvegnettet i disse to fylkene.
Lokale vegprosjekter: Oppgradering av Bogstadveien i Oslo (2013) og nedbygging av Leif Larsens vei ved Sandvika (2012).
Tiltak for gående og syklende: Utbygging av hovedsykkel-vegnettet, samt gang- og sykkelveier rundt skoler mv. Nyere eksempler er Ring 3 Vindern-Gaustad (2016) og langs fv.152 i Ås og Oppegård (2012).
Kollektivtrafikktiltak: Bygging av kollektivfelt, trikketraséer, kollektivknutepunkt og flere innfartsparkeringsplasser. De fleste holdeplasser på stamlinjene i Oslo er oppgradert.
Trafikksikkerhetstiltak: Bygging av midtrekkverk og utbedring av kryss, som rundkjøring i krysset Brynsveien/Gml. Lommedalsvei i Bærum (2010) og Østensjøveien/Tvetenveien i Oslo (2012).
Miljø- og servicetiltak: Ivareta biologisk mangfold og redusere miljøulemper fra vegtrafikk, ved bygging av miljøgate i Strømmen på fv 353, støyskjerming på fv. 171 i Sørum (2012) og langs Ring 3 i Oslo (2013).
* Tiltak på dagens jernbanenett (finansiert av staten)
Fornyelse i Oslo-området: For å bedre driftssikkerhet, punktlighet og kvaliteten i togtrafikken, er mesteparten av jernbaneinfrastrukturen oppgradert på strekningen Lysaker-Etterstad, inkludert Oslotunnelen.
Tilrettelegging for nye tog: Tiltak for å få full nytte av nye tog og økt kapasitet som følge av nye dobbeltspor i Vestkorridoren. Faste avganger hvert tiende minutt mellom sentrale stasjoner.
Programområdet stasjoner og knutepunkter: Tiltak for bedre sikkerhet, informasjon, tilgjengelighet og standard, som Holmlia, Dal og Heggedal.
Programområdet sikkerhet og miljø: Sikring av planoverganger og andre sikkerhetstiltak, samt miljøtiltak som støyskjerming.
Prinsippet om universell utforming legges til grunn for planlegging av alle tiltak i Oslopakke 3. Målet er et transportsystem som er tilgjengelig for alle.
-
Bilde 1 av 5: Operatunnelen, nytt lokalvegsystem og strandpromenader har gitt grunnlag for utvikling av en helt ny bydel i Oslo sentrum. I Bjørvika ligger det blant annet kulturbygg, kontorer og boliger. (Foto: Knut Opeide) Foto: Knut Opeide -
Bilde 2 av 5: Jernbanetorget etter oppgraderingen. (Foto: Olav Fosli) Foto: Olav Fosli -
Bilde 3 av 5: Omlegging av E16 forbi Skui mellom Wøyen og Bjørum ga økt framkommelighet, trafikksikkerhet og avlastet bebyggelsen langs gammel trasé. (Foto: Øystein Skotte) Foto: Øystein Skotte. -
Bilde 4 av 5: Ny sykkelvei forbi Skøyen inngår i den statlige delen av hovedsykkelvegnettet. (Foto: Knut Opeide) Foto: Knut Opeide -
Bilde 5 av 5: E6 Nøstvettunnelen ved Vinterbro. (Foto: Statens vegvesen)