Artikkelen er fra 2018, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen inviterte til orienteringsmøte 28. august med berørte kommuner og fylkeskommuner. Det ble en god dialog og flere hadde gode innspill til videre prosess.

På oppstartsmøte møtte ca. 40 deltagere fra kommuner, fylkeskommuner og Statens vegvesen. Avdelingsdirektør for Strategi,-vei,- og transport i Statens vegvesen Region øst,Turid Stubø Johnsen, ønsket velkommen og innledet med å forklare hva en konseptvalgutredning (KVU) er, når det utløses krav til KVU og at KVU skal vise hva Staten oppnår med investeringene. Hun understreket at det er viktig med dialog gjennom prosessen for sammen å finne de beste løsningene.

Prosjektleder for KVUen, Lars Kristian Dahl, gikk gjennom bakgrunn for KVUen, analyseområdet, foreløpig prosjektutløsende behov, forslag til samfunnsmål, korridorene og fremdriftsplanen. Presentasjonen kan dere laste ned her og under "Last ned".

Oppsummering av tilbakemeldingene

  • Den største oppgaven er å tilrettelegge for en vekst som ikke kveles av biltrafikk.
  • Oslo er en flaskehals, så det er svært bra at en KVU er bestilt. Vi må belyse helheten, så derfor må Moss-Horten  også tas med i betraktning.
  • Det er viktig å få oversikt over trafikale utfordringene og hvordan vi løser disse.
  • En viktig problemstilling er «der vegen møter byen»: Hvordan skal trafikken avvikles i og rundt Lillestrøm, samtidig som man skal ivareta person- og godstrafikk?
  • Utfordringsnotatet gir en god situasjonsbeskrivelse, og svarer godt på bestillingen fra Storting og regjering. Det er viktig med god fremdrift og når det skal implementeres. Bruk av statlig plan for å få rask fremdrift, bør vurderes.
  • Det planlegges for at Lillestrøm skal kunne vokse. Utfordringen er at vegnettet allerede er fullt i dag, og fv.120 går gjennom sentrum. Trafikken må ledes ut av Lillestrøm, og ut på rv. 159 og rv. 22. Det er viktig å avklare hvordan selve byplanarbeidet skal håndteres og samordnes i forbindelse med KVU-arbeidet.
  • Det er de tunge lokale trafikkstrømmene vi må finne gode løsninger for. Helgetrafikken inn mot Oslo struper hele vegnettet hver fredag og søndag. Hvordan vil de ulike systemene svare på dette? Vi har veldig tro på å se på system versus gods og person. Vi må også kunne tenke på og inkludere en midtre vestlandskorridor som kan tenkes å gå opp til Nittedal og videre til Roa og Jevnaker.
  • Vi må lage løsninger som finner løsninger for køen i Rælingstunnelen og til Fet. Dette er en del av helheten. 
  • Vi synes at utfordringsnotatet er balansert, men at det er litt lite fokus på Folloregionen og kryssing av Oslofjorden.
  • Bra at KVU'en inkluderer godsterminalstrukturen i Oslofjordregionen og hvordan den fremtidig godstransporten kan se ut. Hva slags innvirkning vil for eksempel bortfall av Alnabruterminalen ha for godstransport?
  • Ny Glommakryssing - hvordan kommer denne inn i denne KVU'en? Risikerer vi to Glommakryssinger? Vil KVU-arbeidet medfører forsinkelser av Glommakryssingen?
  • Det er viktig at KVUen fanger opp de behovene byene og tettstedene har for å håndtere sin trafikkvekst. Prosjektmålet må blant annet være å se på vegløsninger som skal gjøre en jobb for byen. De største og viktigste målpunktene er Oslo Nord, Gjelleråsen og Nedre Romerike-området. Det er dit folk skal og der folk bor.
Aktuelt for fylke(r): Viken, Oslo