Artikkelen er fra 2011, og innholdet kan være utdatert.

Regionvegsjef i Statens vegvesen Region sør, Kjell Inge Davik overleverte i dag KVUen for rv. 35 Hokksund–Jevnaker til statsråd Magnhild Meltveit Kleppa.

Konseptvalgutredningen er en faglig utredning som skal legge grunnlaget for regjeringens beslutning om videre utvikling av transportkorridoren. Den vil også være basis for fremtidig planlegging i kommuner og fylkeskommuner.

Sentral som hovedrute til Gardermoen

Den aktuelle strekningen, rv. 35 fra Hokksund i Buskerud til Jevnaker i Oppland, er sentral som hovedrute til Gardermoen vestfra. Samtidig binder den sammen dalførene Valdres, Hallingdal og Sigdal/Eggedal. Strekningen går gjennom fire kommuner; Øvre Eiker, Modum, Ringerike og Jevnaker, og to fylkeskommuner; Buskerud og Oppland.

Styrke bo- og arbeidsmarkedsområder

Hønefoss i Ringerike kommune og Hokksund i Øvre Eiker kommune har bystatus og er viktige knutepunkt. De fire kommunene har til sammen litt i underkant av 65.000 innbyggere i dag, og det forventes at befolkningen vil øke til ca. 80.000 i 2040. Pendlingsstrømmene langs rv.35 på planstrekningen er størst mellom Vikersund–Hokksund og Jevnaker–Hønefoss. Hele vegstrekningen framstår i dag som smal og utfordrende.

Regjeringen har i KVUen satt som mål at strekningen mellom Hokksund og Jevnaker skal bli en alternativ transportrute nord for Oslo. I tillegg skal vegen styrke bo- og arbeidsmarkedsområder langs ruten.

For å nå dette målet, har vi først utredet fire, rendyrkede konsept. På den måten har vi sammenligningsgrunnlag når vi setter sammen ulike element:

Konsept 1 Utbedring av eksisterende veg
Konsept 2 Miljøvennlig transport
Konsept 3 Utbygging til 4-felt
Konsept 4 Utbygging til vegnormalstandard

Deretter er det vurdert to sammensatte konsept, SK1 og SK2, som begge inneholder elementer fra de fire rendyrkede konseptene. I sammensatt konsept 1 er vegnormalstandard lagt til grunn, mens i sammensatt konsept 2 er det lagt til grunn en utbedringsstandard på strekningen mellom Åmot og Nymoen. Det er forskjeller også i utbyggingsrekkefølge for SK1 og SK2. Begge de to sammensatte konseptene inneholder miljøvennlig transport.

Statens vegvesen anbefaler sammensatt konsept 1. Dette innebærer:

  • Redusert reisetid mellom Hokksund og Jevnaker (16 minutter)
  • Trygg og attraktiv rute nord for Oslo
  • Økt potensiale for miljøvennlig transport
    • Ekspressbuss to ganger i timen morgen og ettermiddag
    • Lokalbuss – pendlerbuss fra sentrum til sentrum
    • Park & ride anlegg ved tilrettelagte knutepunkt ved tettstedene
    • Sykkelveger der lenker mangler i dag, og etablering av sykkelstamveg på utvalgte strekninger mellom større arbeidsplass-/befolkningskonsentrasjoner
    • Forsterket vedlikehold av gang- og sykkelveger

Rapporten og delrapporter vil bli lagt ut på høring. Høringsfristen vil bli satt slik at både kommuner, fylkeskommunene og andre interesserte får god tid til å sette seg inn i materialet.

Aktuelt for fylke(r): Viken