Samferdselsdepartementet ba Statens vegvesen om å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for veg og bane over Hardangervidda.

Statens vegvesen anbefaler en redusert variant av konsept K2, «Korte tunneler» og bygging av tunnel ved Dyranut.

Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å utarbeide en konseptvalgutredning (KVU) for rv. 7 Hardangervidda. Utredningen ble gjort i samarbeid med Jernbaneverket, og i god dialog med Miljødirektoratet med tanke på villreinproblematikken.

Målet var å utrede konsekvenser for mellom annet miljø, gods- og persontrafikk, reiseliv, arbeidsmarked og forutsigbar framkomst på veg og bane.

Den 153 km lange prosjektstrekningen omfatter kommunene Gol, Ål og Hol i Buskerud og Eidfjord og Ullensvang i Hordaland. På Gol begynner prosjektområdet ved veiskillet mellom rv. 7 Hardangervidda og rv. 52 Hemsedalsfjellet. Hardangerbrua er prosjektområdets vestligste punkt.

Rv. 7 Hardangervidda
Rv. 7 Hardangervidda ( Foto: Sigmund Krøvel-Velle

 

Vedlegg

Kontakter

  • Morten Ask
  • Rolf David Ramslien - Prosjektleder

Gå videre