Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Egersund-firma Bertelsen & Garpestad AS skal oppgradere to tunneler og ett rasoverbygg på Haukelifjell de neste tre årene.

Østre tunnelåpning av Haukelitunnelen
Østre tunnelåpning av Haukelitunnelen.(Foto: Ingar Reinskås)

Det ble en digital kontraktsignering da papirer ble sendt mellom Egersund, Vigeland i Agder og Bergen. Årsaken til dette er selvfølgelig unntakstilstanden landet fremdeles er i etter at korona-viruset dukket opp i begynnelsen av mars. Men, kontrakten ble signert

Det ble en digital kontraktsignering da papirer ble sendt mellom Egersund, Vigeland i Agder og Bergen. Årsaken til dette er selvfølgelig unntakstilstanden landet fremdeles er i etter at korona-viruset dukket opp i begynnelsen av mars. Men, kontrakten ble signert.

Bertelsen & Garpestad AS’ hovedkontor i Egersund satt markedssjef Andreas Roan og kalkulatør Gustav Gudmestad mens i Statens vegvesens Utbyggingsdivisjons kontor i Bergen satt utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Papirgangen mellom disse stedene ble koordinert av Vegvesenets prosjektleder Stig Magnus Berg-Thomassen fra hjemmekontoret og byggeleder Steffen Köhler som satt på Vigeland i Lindesnes kommune.

God geografisk spredning i lavlandet altså, men det er i høyfjellet det skal skje. 1000 meter over havet ligger Haukeliseter, og om lag en kilometer øst for den skal Vegvesenet bygge sin brakkerigg for prosjektet, rett ved siden av brøytestasjonen. Tunneloppgraderingsprosjektet går over tre sesonger og skal være ferdig 30. september 2022.

- Vi legger opp til at det kan arbeides fra 15. juni til 15. oktober hvert år. Det blir mye regulering av trafikken, spesielt tungbiltrafikken. Hovedvegen blir stengt og vi skilter godt flere steder i sør-Norge. I tillegg informerer vi også om arbeidet og trafikkomleggingen på alle ferger som kommer fra kontinentet, sier prosjektleder Stig Berg-Thomassen.

Det er to tunneler, Vågslid og Haukeli, som skal oppgraderes i tillegg til Svandalsflona skredoverbygg. Arbeidene starter med Vågslid-tunnelen, der den gamle Haukelivegen skal brukes som omkjøringsveg for lett trafikk og Haukeli-ekspressen. Det blir nattestengt for tungbiler med kolonnekjøring på dagtid. Den gamle riksvegen gjennom Dyrskar skal være omkjøringsveg når arbeidene starter i Haukelitunnelen.

- I øyeblikket ligger det 14 meter med snø i Dyrskar, så vi holder på med å kalke traseen fra helikopter, sier Berg-Thomassen, og håper på at snøen er borte til 15. juni da det er anleggsstart.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik ønsket entreprenøren lykke til med prosjektet, og sa at det er et ekstremt prosjekt i uvanlige omgivelser.

Kontaktperson:
Prosjektleder Stig Berg-Thomassen e-post:   Mobil: 975 83 988

 

Aktuelt for fylke(r): Vestfold og Telemark, Viken, Agder