Artikkelen er fra 2019, og innholdet kan være utdatert.

I løpet av 21 timers kontinuerlig støp var konstruksjonen et faktum.

Tidlig tirsdag morgen den 19. november startet støpen på Doksbrud bru som er den største hittil i rv.3/25 prosjektet. Doksrud Bru krysser elva Fura nordøst for Brenneriroa i Løten kommune. Brua er den lengste og mest omfattende i prosjektet. Utgravingen til de 4 bruaksene startet seint i vinter og vi støpte fundamentene til akse 2 og 3 før påske for å sikre at vannstanden i Fura ikke ble for høy.

Kl 04:30 tirsdag startet 6 av våre fagarbeidere opp med fjerning av snøseil og forberedte mottak av fersk betong. Kl 05:00 braket det løs og den første leveransen var på plass. Kl 07:00 var det «alle mann til pumpene» og slik gikk det gjennom dagen og ut i de sene nattetimer. Kl 02:00 natt til onsdag var vi i mål og kunne puste lettet ut.

Fornøyde gutter: I 21 sammenhengende timer fullførte flere arbeidslag den kjempestore støpen på Doksrud bru over elven Fura i Løten (foto: Skanska)

 

I brudekket er det brukt 288 tonn med armeringsjern og 1268 m3 betong. For at en slik konstruksjon skal bli reist kreves det hele 9600 m3 med såkalt cuplok reis. Denne reisen sørger for bæring av konstruksjonen frem til betongen er herdet.

Doksrud bru er totalt 72 m lang og det ble kontinuerlig støpt fra begge sider i 21 timer. Det ble kjørt betong både fra betongfabrikken i Elverum og Hamar. Freddy Fredriksen som var ansvarlig for støpen hos Skanska sier han er godt fornøyd med resultatet: «Støpen gikk som planlagt og vi var heldige som fikk mildvær. På denne tiden av året kunne det ha vært -10 grader og da blir en slik støp mere krevende for å sikre at kvaliteten blir bra. Alt i alt, nok en vellykket støp i prosjektet.»

Støping: Det gikk med 1268 m3 betong til støpen. Det utgjør ca 158 betongbillass. (foto: Skanska)

Støping: I løpet av 21 sammenhengende støpetimer var jobben gjort. (foto: Skanska)

Støping: I løpet av 21 sammenhengende støpetimer var jobben gjort. (foto: Skanska)

Doksrud bru var den nest siste brustøpen i prosjektet. 3 desember står Årsrudhagan, som ligger langs dagens rv.25, for tur. Dette er en noe mindre støp på omlag 1140 m3. Kjurrudalen faunapassasje vil være den siste konstruksjonen og her er fundamentene klare. Forskalingsvognen som ble brukt på Smedbakken blir gjenbrukt og står nå klar etter at den ble slept gjennom den nye veilinja i forrige uke.

Støping: I løpet av 21 sammenhengende støpetimer var jobben gjort. (foto: Skanska)
 

Nå står vinteren for tur og vi håper, sett fra et produksjonsperspektiv, at den blir snill!

Aktuelt for fylke(r): Innlandet