Artikkelen er fra 2015, og innholdet kan være utdatert.

Onsdag 18. februar vedtok Kristiansand bystyre kommunedelplanen for Rv41/rv451 Ny veg til Kjevik.

Vedtaket er i all hovedsak i henhold til Statens vegvesens foreslåtte løsning. Planen ble vedtatt med 48 mot tre stemmer, etter at Miljøpartiet de Grønne fremmet et alternativt forslag.

Bystyrets vedtak:

1. Bystyret vedtar kommunedelplan for rv. 41/ rv. 451, ny veg til Kjevik alternativ C6D med plankart og bestemmelser sist datert 7.januar 2015.

2. Utover forhold som framgår av planbestemmelsene må følgende gjennomføres ved utarbeidelse av reguleringsplan:

a. Behov for arkeologiske undersøkelser på sjø og land må avklares med ansvarlig myndighet. Hensyn til kulturmiljø og landskap skal søkes ivaretatt.

b. Hensyn til naturmiljø må vurderes og så langt som mulig ivaretas. Dette gjelder særlig ved utfylling og tiltak i sjø, tiltak som kan berører gyteområde for sjøørret i Timenesbekken, svartorsumpskogen på Kjeviksida av Tovdalselva, biologisk mangfold i elvedeltaet og slåttemarker sørvest på Kjevik.

c. Den nye brua prosjekteres med minst like stor seilingshøyde som den eksisterende brua litt lenger nordøst i Tovdalselva.

Vedtaket og alternativt forslag ligger i dette vedtaksdokumentet.

Hele den politiske saken kan leses på Kristiansand kommunes nettsider.

Kartet viser vegkorridoren i kommunedelplanen som ble vedtatt på Kristiansand bystyres møte 18. februar. Foto: Norconsult
Aktuelt for fylke(r): Agder