Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen og Skanska Norge AS signerte 9. juli kontrakt på bygging av rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger i Trondheim.

Kontrakten har en verdi på 805,46 millioner kroner ekskl mva, og byggeperioden vil vare i rundt fire år. Prosjektet er en del av Miljøpakken i Trondheim, og bygginga blir styrt av Statens vegvesen sin Utbyggingsdivisjon.

Prosjektet er også mye mer enn en bru. Veganlegget vil legge til rette for en mye bedre trafikkflyt rundt Sluppen, og det vil bli lettere å komme seg mellom E6 og Osloveien (Rv 706). De myke trafikantene vil få en helt annen hverdag, med gamle Sluppen bro ombygd for gående og syklende. Det skal bygges 1,7 km sykkelveger på 6 – 7 meters bredde med fortau og det skal bygges 235 meter gang- og sykkelveger med 3 meters bredde.

Skråkabelbru

Selve Nydalsbrua skal bygges som kombinert skråkabel og kassebru med fire kjørefelt. Skråkablene skal forankres i fjell, og det må derfor bygges to tunnelløp med tverrslag, hvor kablene skal forankres.

De to tunnelløpene vil bli ca. 80 meter hver, og vil ha tverrsnitt og utforming slik at tunnelen på et senere tidspunkt kan drives videre og bli den fremtidige Byåstunnelen. Skråkablene skal gå via et skrått tårn. Tårnet vil bli ca. 55m høyt og ha en helling på 14 grader mot kabelforankringen. Tårnet skal bygges trinnvis ved bruk av klatreforskaling.

Prosjektet omfatter også bygging av ca.1,4 km ny tofelts bilveg med vegbredde 9 meter på Osloveien. Ny Osloveg skal knyttes til E6 i vest og Tempeveien i øst.

Skal sertifiseres

Vegprosjektet vil også jobbe aktivt med å redusere klimagassutslipp i byggeperioden. Dette ved å være pilot i Statens vegvesens program «Klimakrav i konkurransegrunnlag og kontrakter», og ved at prosjektet skal CEEQUAL-sertifiseres.

- Vi vil ha hovedfokus på reduksjon av klimagassutslipp ved effektiv massehåndtering og lokalt gjenbruk av masser, sier prosjektleder Almar Aronsen i Statens vegvesen.

I forkant av oppstart på hovedkontrakten, er det lagt ned et stort arbeid med å legge om høyspentanlegget i området. I tillegg har Trondheim kommune har fått gjort en stor jobb med å bygge om vann- og avløpsanlegget, slik at dette ikke kommer i konflikt med det nye veganlegget

Prosjektdirektør Ove Nesje i Statens vegvesen (t.v.) og konsernsjef Ståle Rød i Skanska signerte kontrakten i Trondheim torsdag 9. juli 2020. Foto: Statens vegvesen
Aktuelt for fylke(r): Trøndelag